OLIY TA’LIM MUASSASALARIDA AXBOROT TEXNOLOGIYALARIGA OID FANLARDAN TO‘GARAKLARNI TASHKIL ETISHNING PEDAGOGIK MODELI
This article analyzes the pedagogical model of organization of student circles in information technology subjects in higher educational institutions. The role of student circles in the development of scientific and research activities, their impact on the process of professional training and pedagogical aspects are discussed. The effective organization of scientific circles serves to improve students' skills in applying theoretical knowledge in practice, develop their creative and innovative potential, as well as form leadership skills. The article analyzes the existing literature on the organization of scientific circles and studies best practices, and makes proposals based on the pedagogical model.
1. Darxanova G., “To‘garak mashg’ulotlarni tashkil etish”, "Science and Education" Scientific Journal // www.openscience.uz June 2023 // Volume 4 Issue 6.
2. Толстойхова И.В. и Ширяйев A.A., “Студенческие клубы как форма внеучебной деятельности в вузе” // Modern Research of Social Problems. -№11(55), 2015.
3. Коржумбаева А.Т. Студенческий научный кружок по анатомии как первая ступень в формировании исследовательской компетентности студентов-медиков. / А.Т. Коржумбаева, А.А. Болатбекова // Вестник науки и образования. – 2018. – №7 (43), Т. 1. – С. 100-102.
4. Д.А. Мурзаева [и др.] , Междисциплинарные исследования электронный сборник статей по материалам ХIII студенческой международной научно-практической конференции. //Ассоциация научных сотрудников «Сибирская академическая книга» – Новосибирск – 2017. – С. 146-151
5. Андронов, Д.Е., Власов Р.В. Влияние научных кружков на студентов в образовательном процессе.// Научное сообщество студентов XXI столетия. Общественные науки : сб. ст. по материалам VI междунар. студ. науч.-практ. конф. – Новосибирск : Сибирская академическая книга, 2017. – № 6. – URL : sibac.info/archive/social/6.pdf (дата обращения: 19.10.2018).
6. Колодезникова С. И., “K проблеме организации деятельности студенческого научного кружка в современных условиях” Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. – 2018. – № 11 (165).
7. Шпиталевская Г.Р, “Cтуденческий научный кружок как вид научно-исследовательской работы студентовбудущих педагогов”. //Балтийский гуманитарный журнал. 2021. Т. 10. –№ 2(35)
8. Аппакова, Э.Г. Научно-исследовательская деятельность студентов как фактор повышения конкурентоспособности (социально-философский анализ) / Э.Г. Аппакова, О.С. Фёдоров // Вестник Казанского технологического университета. – 2013. – № 12. – URL : https://cyberleninka.ru/article/n/nauchno-issledovatelskaya-deyatelnost-studentov-kak-faktor-povysheniyakonkurentosposobnostisotsialno-filosofskiy-analiz (дата обращения: 02.11.2018).
9. Латенкова Н.Ю. [и др.] //Студенческие научные общества в самореализации студентов Медицинская наука и образование Урала. – 2006. – С. 48
10. Narzullayev Sh.Sh., Ravshanova M.Z., “ Prospects for the involvement of modern student youth in scientific research activities” "Science and Education" Scientific Journal //www.openscience.uz January 2025 //Volume 6 Issue 1.
11. Buronova G.Y., Turayeva G.H, Narzullayeva F., “Universal methods of organizing "robototechnics" circles in the primary classes of the school with the help of virtual didactic means”. Asian Journal of Research № 7-9, 2021 ISSN 2433-202x
Copyright (c) 2025 News of the NUUz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





