PEDAGOGICAL STRATEGIES FOR EARLY IDENTIFICATION OF DYSLEXIA: AN ANALYSIS OF INTERNATIONAL EXPERIENCES
The article reviews the diverse methods of diagnosing dyslexia in different countries of the world. Attention is drawn to the significant differences in diagnostic criteria and procedures depending on the linguistic characteristics of the language, educational systems and cultural context. The lack of uniform international standards, the difficulties in adapting instruments for different languages and cultures, as well as the prospects for the use of interdisciplinary cooperation and technological innovations to improve the diagnosis of dyslexia on a global scale are discussed. The article emphasizes the need to take into account sociocultural factors and calls for international exchange of experience to improve the identification and support of individuals with dyslexia worldwide.
Алтухова Т.А. Коррексия нарушений чтения у учащихся началных классов школы для детей с тяжелыми нарушениями речи: дис. ...канд. пед. наук. – М., 1995.
2. Ахутина Т. В. Нейропсихологический подход к изучению трудностей писма и чтения // Ранняя диагностика, профилактика и коррексия нарушений писма и чтения: материалы ИИ междунар. конф. Рос. ассотсиатсии дислекции. – М.: Изд-во Моск. сос.-гуманит. института, 2006. – С. 14–23.
3. Галперин П.Я. Психология мышления и учение о поетапном формировании умственных действий // Исследования мышления в советской психологии. – М., 1966. – С. 236–277.
4. Иншакова А.Г. Различные типы дислекции и их взаимосвяз с нарушениями речевого развития у младших школников // Вестн. КГУ им. Н.А. Некрасова. – Т. 14. – Кострома, 2008. – № 2. – С. 190–196.
5. Каше Г.А.Предупреждение нарушений чтения и писма у детей с недостатками произношения // Недостатки речи у учащихся началных классов массовой школы. – М.: Просвещение, 1966. – С. 105–129.
6. Корнев А.Н. Нарушения чтения и писма у детей. – СПб.: МиМ, 1997. – 286 с.
7. Костромина С.Н., Нагаева Л.Г. Как преодолет трудности в обучении чтению. Упражнения, задания, конспекты занятий. – М.: Ос-89, 2006. – 240 с.
8. Лалаева Р.И. Нарушения чтения и пути их коррексии у младших школников: учеб. пособие. – СПб.: Лениздат; Изд-во Союз, 2002. – 224 с.
9. Спирова Л.Ф. Соотношение между недостатками произношения, чтения и писма // Вопросы логопедии (Недостатки речи, чтения и писма у учащихся младших классов) / под ред. Р.Е. Левиной. – М.: Изд-во АПН, 1959. – С. 75–134.
10. Левина Р.Е. Недостатки чтения и писма у детей. (Алекция и аграфия). – М.: Учпедгиз, 1940. – 72 с.
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





