THE ESSENCE OF THE CONCEPTS “CREATIVITY”, “CREATIVE ACTIVITY” AND “CREATIVE ABILITIES”

  • Дильфуза ПАРДАБАЕВА Старший преподаватель Наманганского государственного педагогического института
Keywords: Abilities, creative abilities, creativity, creativity, ability to create.

Abstract

The article describes the definitions of the concepts “creativity”, “abilities”, “creative abilities”, provides an analysis of the interpretation of these concepts in modern scientific literature, and examines the factors influencing the development of creative abilities. The author gives his own definition of the concepts of “creative activity”, “creative abilities”.

References

Барышева Т.А. Творчество: теория, диагностика, технологии. Словарь справочник. – СПб.: Изд-во. ВВМ, 2014. – 380 с.

Богданова О. Ю. Теория и методика обучения литературе/ О. Ю. Богданова. – М.: Академия, 2008. –С. 62.

Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей. – М.: Академия, 2002. – 320 с

Дружинин В.Н. Психология общих способностей. – СПб.: Питер, 2006.

Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности. – СПб.: Питер, 2009.

Калошина И.П. Психология творческой деятельности: учеб. Пособие для вузов/ И.П. Калошина. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: ЮНИТИ – ДАНА, 2007.

Кислов А. В. Диагностика творческих способностей дошкольников и младших школьников. С комплектом карточек для тестов / А. В. Кислов, Е. Л. Пчелкина. – М.: Солон-Пресс, 2019. – 52 с.

Мещеряков Б., Зинченко В. Большой психологический словарь. – М.: Олма-Пресс, 2004.

Новая философская энциклопедия: в 4 т. / Ин-т философии РАН; Нац. обществ.-науч. фонд; председатель научно-ред. совета В. С. Степин. – М.: Мысль, 2000–2001.

Фархшатова И. А. Развитие творческих способностей младших школьников во внеурочной деятельности // Научнометодический электронный журнал “Концепт”. 2017. Т. 13. С. 94-103.

Шадриков В.Д Психология деятельности и способности человека/ В.Д. Шадриков. М.: ИГ “Весь”, 2016. 328 с.

Lemons G. When the horse drinks: enhancing everyday creativity using the elements of improvisation // Creativity Research Journal. – 2005. – № 17 (1). – P. 25-36.

Toivanen T., Halkilahti L., Ruismäki H. Creative pedagogy – Supporting children’s creativity through drama // The European Journal of Social and Behavioural Sciences (EJSBS). – 2013. – № 5. – P. 1168-1179.

Published
2024-09-23
How to Cite
ПАРДАБАЕВА, Д. (2024). THE ESSENCE OF THE CONCEPTS “CREATIVITY”, “CREATIVE ACTIVITY” AND “CREATIVE ABILITIES” . News of the NUUz, 1(1.7), 162-164. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.7.3538