PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR INCREASING THE EFFECTIVENESS OF TEACHING OBJECT-ORIENTED PROGRAMMING LANGUAGES
Abstract
This article presents an analysis of the work of scientists on problems and solutions to improve the effectiveness of teaching programming languages in higher education institutions. This article also presents the pedagogical conditions used to increase the effectiveness of teaching object-oriented programming languages and the development of students’ logical, algorithmic, and creative thinking associated with programming. At the same time, the article describes experimental work carried out to determine the effectiveness of pedagogical conditions in which object-oriented programming was developed to improve the effectiveness of teaching, and its effectiveness was proven using the Student-Fisher test.
References
Mirsanov U.M., Uzluksiz ta’lim tizimida dasturlash texnologiyalarini o‘qitish metodikasini takomillashtirish // Pedagogika fanlari doktori (DSc) ilmiy darajasini olish uchun tayyorlangan dissertatsiya. – Navoiy, 2023. – 332 b.
Куприянов Б.В., Дынина С.А. Современные подходы к определению сущности категории «педагогические условия» // Вестник Костромского гос. университета им. Н. А. Некрасова. 2001. – № 2. – С. 101−104.
Баженова Н.Г., Хлудеева И.В. Педагогические условия, ориентированные на развитие: теоретический аспект // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. – 2012. – №151. - С. 217-223. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=18197305
Ипполитова Н.В. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация» / Н.В. Ипполитова, Н.С. Стерхова // Gеnеrаl аnd Prоfеssiоnаl Еducаtiоn. 2012. – № 1. – С. 11. (С. 8-14.)
Павлов С.Н. Организационно-педагогические условия формирования общественного мнения органами местного самоуправления // Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. — Магнитогорск, 1999. – 23 с.
Трифонова О.Ю. Использование основ проблемного обучения при формировании понятийного аппарата школьников по курсу "Человек // Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. 1999. – 138 с.
Хушбахтов, А.Х. Терминология «педагогические условия» // Молодой ученый. 2015. – № 23 (103). – С. 1020-1022.
Шалин М.И. Организационно-педагогические условия развития конкурентоспособности личности старшеклассника // Теория и практика образования в современном мире: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, май 2013 г.). – СПб.: Реноме, 2013. – С. 47-49.
Галкина О.В. Методология исследования понятия «организационно-педагогические условия» как категория управления социально-педагогической организацией // Вестник Самарского государственного педагогического университета. Социальный менеджмент и управление образованием. – 2006. – 2. – Самара: Изд-во СГПУ. – С.39.
Сверчков А.В. Организационно-педагогические условия формирования профессионально- педагогической культуры будущих спортивных педагогов // Молодой ученый. 2009. – № 4. – С. 279-282.
Рогожкина И.Б. Развивающий эффект обучения программированию: психолого-педагогические аспекты // Психология. Журнал Высшей школы экономики, 2012. Т. 9. –№ 2. – С. 141-148
&&&, [20.09.2024 11:59]
XOLMIRZAYEVA, Z. (2024). OLIY TA’LIM MUASSASALARIDA “KIMYO TARIXI” KURSINI FANLARARO INTEGRATIV TAKOMILLASHTIRISH ASOSIDA O ‘QITISHNING PEDAGOGIK-PSIXOLOGIK JIHATLARI. News of the NUUz, 1(1.8), 204-205.
&&&, [20.09.2024 12:01]
XUDOYBERGANOVA, M., & XAZOVA, S. (2024). EMOTSIONAL INTELLEKTNI O ‘RGANISHGA NAZARIY YONDASHUVLAR:(tarix, hozirgi holat, tadqiqot istiqbollari). News of the NUUz, 1(1.8), 206-208.
&&&, [20.09.2024 12:02]
XUDAYBERDIYEV, A. (2024). AXBOROT MAYDONI VA INTERNET TARMOG ‘INING YOSHLAR MA’NAVIY QIYOFASIGA TA’SIRI. News of the NUUz, 1(1.8), 209-211.
&&&, [20.09.2024 12:03]
XUDOYBERDIYEVA, S. (2024). AQLIY OPERATSIYALARGA ASOSLANGAN BOSHLANG'ICH SINF O'QUVCHILARINING MATEMATIK SAVODXONLIGINI METODIKASINI RIVOJLANTIRISH. News of the NUUz, 1(1.8), 212-214.
&&&, [20.09.2024 12:04]
HAYDARALIYEV, S. (2024). MINTAQAVIY HAMKORLIK TUSHUNCHASINING MAZMUN-MOHIYATI VA UNING IJTIMOIY-FALSAFIY AHAMIYATI. News of the NUUz, 1(1.8), 215-217.
Copyright (c) 2024 News of the NUUz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.