THE ISSUE OF ACHIEVING PERFECTION THROUGH THE “MASTER-DISCIPLE” RELATIONSHIP IN EASTERN PHILOSOPHY
Abstract
This article analyzes from a scientific and philosophical perspective the teachings about the realization of views on the perfect human
being in Eastern philosophical thought through the teacher-student relationship. Considering the level of humanity in a specific system,
shell, or other structure, it is crucial to analyze human issues in today's process of globalization, where there is a fierce struggle for the
meaning of human thought and life. At the same time, the essence of spiritual culture is the illumination of human problems to a certain
extent. The concept of man has been extensively studied and illuminated based on various theories and concepts
References
2. Фролова Е.А. Средневековая арабская философия: проблемы решения. - М.: Восточная литература РАН, 1998. - 180 с.
3. Сейтахметова Н.Л. Проблема Камал (ун) в философии Абу Насра аль-Фараби // Наследие аль-Фараби и мировая культура: материалы международного Конгресса Наследие аль-Фараби и мировая культура. September 28-29, 2000. Editor-in-chief A.N. Nisanbayev. - Алматы: Компьютерно издательский центр ИФИП МОН РК, 2001. - 640 p.
4. Soloveva G.G. Al-Farabi's Study of Happiness in the Context of Modern Axiological Discourse // Al-Farabi's World of Values and Axiology of the 21st Century. - Кн. 2. - Тошкент, 2020. - 156 с.
5. Trimingham J. S. Sufi orders in Islam. - Тошкент, 2020. - 380 с.
6. Игнатенко А. Зеркало как составляющая спекулятивной парадигматики в арабской исламской мысли эпохи средневековья. - М.: Восточная литература РАН, 1998. - 165 с.
7. Коянбаева Г.Р. Ценности политической системы аль-Фараби в контексте современной политической мысли арабского мира // Мир ценностей аль-Фараби и аксиология XXI века. – К. 2. - Тошкент, 2020. - 190 с.
8. Abu Hamid al-Ghazali. Воскресенье наук о вере (Ихия улудум-дин). Elected heads. Памятники письменности Востока. XLVII./ Пер. с арабского, исследование и комментарии В.В. Наумкин. - М.: Наука, ГРВЛ, 1980. - 240 p.
Copyright (c) 2025 News of the NUUz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.