THE INFLUENCE OF MAJOR SPORTS COMPETITIONS ON INVOLVING PEOPLE INTO AN ACTIVE LIFESTYLE

Authors

  • SEREBRYAKOVA Ekaterina Gennadievna Teacher of Physical Education, Department of Uzbek and Russian Languages, University of World Economy and Diplomacy, Tashkent

DOI:

https://doi.org/10.65111/physicalculture.v2i10.8530

Keywords:

healthy lifestyle, sports events, motivation, survey, physical activity, mass sports activities

Abstract

The article is devoted to the study of the influence of large-scale sports events on the process of forming a commitment to a healthy lifestyle. The signifcance of the successes of representatives of Uzbekistan in the sports sphere, which contribute to the strengthening of public interest in regular physical activity, is considered. The empirical base of the study is presented by the results of a sociological survey, confrming the increase in the level of motivation of young people for systematic physical education and sports. In addition, an analysis of government measures aimed at developing mass sports, improving sports infrastructure and creating favorable conditions for the active participation of broad sections of the population in sports and physical education activities was conducted. Particular attention is paid to the role of sports as an important tool for the educational process, activating social interactions and improving the health of the nation.

References

1. Указ Президента Республики Узбекистан “О Стратегии “Узбекистан-2030” от 11 сентября

2023 года, № УП-158.

2. Постановление Президента Республики Узбекистан «О мерах по поднятию на новый этап

привлечения молодежи к массовому спорту в махаллях” от 11 апреля 2022 года, № ПП-201.

3. Постановление Президента Республики Узбекистан “О мерах по развитию командных видов

спорта и совершенствованию системы отбора талантливой молодежи» от 04 декабря 2024 года,

№ ПП-421.

4. Бойченко Т.К., Толстых О.С., Костенко Е.Г. Использование информационных технологий в

тренировочном процессе. // Материалы ХLV научной конференции студентов и молодых ученых

вузов Южного федерального округа. Краснодар, Кубан. гос. ун-т. физ. кул, спорта и туризма,

2018. С. 102-103.

5. Верхунова М.С. Маркетинговый подход к проведению спортивных мега мероприятий.

Автореф. дисс. ... канд. эконом. наук. М.: Российский экономический университет

им. Г.В. Плеханова, 2016. - 26 с.

6. Ермакова Е.Г. Организация и формы спортивных мероприятий как средство массового

приобщения всех слоёв населения к систематическим занятиям физической культурой и

спортом. // Педагогические науки, 2018, №3, С. 74-76.

7. Пономарев И.Е., Литвинов В.А., Пономарев О.И. Состояние общества, здоровье человека и

проблемы воспитания, образования и оздоровления студентов средствами физической культуры.

// Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки, 2016, №4, С. 60-63.

8, Andreev A.A., lutsenko V.V., brilliant triumph of Uzbekistan at the 2024 olympics // international

journal Physical culture: upbringing, education, training, 2024, No 3(7), P. 4-8.

Published

12-08-2025

How to Cite

SEREBRYAKOVA Ekaterina Gennadievna. (2025). THE INFLUENCE OF MAJOR SPORTS COMPETITIONS ON INVOLVING PEOPLE INTO AN ACTIVE LIFESTYLE. «PHYSICAL CULTURE: UPBRINGING, EDUCATION, TRAINING», 2(10), 34–39. https://doi.org/10.65111/physicalculture.v2i10.8530

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.