MOLOGUE SPEECH AS AN OBJECT OF TEACHING PUPILS OF GRADES 10-11 FROMSCHOOLS IN THE UZBEK LANGUAGE OF INSTRUCTION
The article discusses the features of the formation of monologue speech among students in grades 10–11 of schools with Uzbek as the
language of instruction. The main difficulties faced by schoolchildren, such as limited vocabulary, errors in grammar, lack of speech
clichés and psychological barriers, are analyzed. Effective teaching methods and techniques are proposed, including lexical and
grammatical training, the use of speech supports, project activities, role-playing games and work with texts. Particular attention is paid to
the role of the teacher in creating a comfortable language environment. The development of monologue speech contributes to the
formation of students’ communicative competence, which is important for their further education and professional activities.
2. Бахтин, М. М. Проблемы речевого жанра. — М.: Лабиринт, 2000.
3. Вербицкая, Л. А., Капинос, В. И. Русская речь и культура общения. — М.: Флинта, 2018.
4. Гальскова, Н. Д. Современная методика преподавания иностранных языков: Пособие для учителя. — М.: Аркти, 2020.
5. Костомаров, В. Г. Русский язык за рубежом: Проблемы обучения и восприятия. — М.: Просвещение, 2017.
O‘zMU xabarlari Вестник НУУз ACTA NUUz Social SCIENCES 1/3 2025
- 165 -
6. Пассов, Е. И. Коммуникативный метод обучения иностранным языкам. — М.: Просвещение, 2015.
7. Сухобская, Л. А. Монологическая речь: методика формирования и развития. — СПб.: Наука, 2016.
8. Хавронина, С. Е., Широченская, Л. П. Русский язык в упражнениях. — М.: Русский язык. Курсы, 2019.
9. Цейтлин, С. Н. Язык и дети: Лингвистика детской речи. — СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2012.
10. Шахнарович, А. М. Психолингвистика и обучение русскому языку как неродному. — М.: Лингвистика, 2018.






.jpg)

1.png)





