МЕТОДЫ РАЗВИТИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО МЫШЛЕНИЯ У ДОШКОЛЬНИКОВ
The article deals with the methods of development of independent thinking in preschool children. Modern pedagogical approaches aimed at the formation of cognitive activity, creativity and critical thinking are analyzed. Game technologies, project activities and problembased learning as key tools for the development of intellectual independence of the child are investigated. The results of the empirical study of the effectiveness of various methods are presented. The conclusions confirm the importance of the system approach in the formation of independent thinking in preschool children.
1. Выготский Л.С. (1986). Мышление и речь. Москва: Педагогика.
2. Пиаже Ж. (1997). Психология интеллекта. Санкт-Петербург: Питер.
3. Блум Б.С. (1956). Таксономия образовательных целей. Нью-Йорк: Дэвид МакКей Компани.
4. Эльконин Д.Б. (1995). Психология игры. Москва: Педагогика.
5. Поддьяков Н.Н. (2006). Исследовательское поведение и мышление детей. Москва: Институт психологии РАН.
6. Роджерс К. (1983). Свобода учиться. Москва: Прогресс.
7. Матюшкин А.М. (2003). Проблемное обучение: теория, методы, технологии. Москва: Академия.
8. Венгер Л.А. (1988). Психологические основы игры. Москва: Педагогика.
9. Смирнова Е.О. (2014). Развитие познавательной активности у дошкольников. Москва: Детство-Пресс.
10. Брунер Дж. (1977). Психология познания. Москва: Прогресс.
Copyright (c) 2025 News of the NUUz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





