ANALYSIS OF THEORETICAL APPROACHES AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF TEACHING IN THE DEVELOPMENT OF ORAL SPEECH SKILLS IN RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE IN THE CONTEXT OF HIGHER EDUCATION IN UZBEKISTAN
The article examines the theoretical and methodological foundations of teaching russian as a foreign language in universities of Uzbekistan, with a focus on the development of oral speech skills. It analyzes contemporary language acquisition approaches, including cognitive, communicative, and activity-based theories. Special attention is given to the need for adapting teaching methods to the multilingual audience and the cultural context of the country. Effective strategies for developing speaking skills using innovative pedagogical technologies are proposed.
Артеменко Н.А. Обогащение словарного запаса учащихся с опорой на идеографический подход // Научно-педагогическое обозрение. 2014. С. 53–59.
2. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Лабиринт, 1999. 352 с.
3. Лурия А. Р. Язык и сознание. СПб.: Питер, 2020. 448 с.
4. Эльконин Д. Б. Развитие речи в дошкольном возрасте. М.: Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1958. 116 с.
5. Глухов В. П. Основы психолингвистики: учебное пособие для студентов педвузов. М.: ACT: Астрель, 2005. 351 с.
6. Корнеева Т. А. К вопросу о развитии словарного запаса учащихся на уроках русского языка // Филология и наука. 2016. № 3 (45). С. 184–189.
7. Никонова Л. В. Развитие лексикона детей младшего подросткового возраста // Образование и наука. 2013. № 4. С. 144– 160.
8. Богачева И.В., Откидач Н.А., Борисова Л.П. Организация работы по обогащению словарного запаса учащихся как аспекта языкового образования на уроках русского языка в средней школе // Современный ученый. 2020. № 4. С. 28–34.
9. Леонтьев А. Н. Психологические основы дошкольной игры // Психологическая наука и образование. 1996. № 3. С. 19–31.
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





