FORMATION OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE CONTEXT OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL DETERMINANTS
The article examines the socio-psychological factors influencing the development of communicative competence in primary school teachers. It emphasizes the importance of communication skills in the context of modern education and analyzes both internal and external determinants, including the level of emotional intelligence, motivational attitudes, interpersonal interaction within the team, and the specific nature of pedagogical work at the primary education level. The article aims to substantiate the necessity of systematic teacher training for effective professional communication.
1. Андреева Г.М. Социальная психология. - М.: Аспект Пресс, 2021.
2. Баратов Ш.Р. Социально-психологические основы создания психологической службы в Узбекистане: Автореф. дис. … докт. психол. наук. – Т., 1998. – 37 с.
3. Выготский Л.С. Мышление и речь. - М.: Просвещение, 2019.
4. Гуткина Н.И. Психология общения. - СПб.: Питер, 2020.
5. Зимняя И.А. Психология обучения. - М.: Логос, 2022.
6. Леонтьев А.А. Язык, речь, личность. - М.: Наука, 2018.
7. Рубцов В.В. Коммуникация и взаимодействие в образовании. -М.: Институт психологии РАН, 2023.
8. Саловея П., Майер Дж. Эмоциональный интеллект. -СПб.: Питер, 2019. 9. Хурвалиева Т.Л. Мактабгача ёшдаги болаларнинг психик ривожланишига оид назариялар. Замонавий таълим / современное образование 2019, 7(80). 23-30 Б.
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





