МЕТАКОГНИТИВНАЯ ОСОЗНАННОСТЬ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ АКАДЕМИЧЕСКОГО КОНТРОЛЯ СТУДЕНТОВ
Downloads
The article discusses the problem of the relationship between metacognitive awareness and the formation of academic control in the learning process of students. The article examines the features of the formation of academic control in students. It provides an overview of studies on the influence of metacognitive awareness on the development of academic control in students. The article describes the results of a study on the influence of metacognitive awareness on the level of academic control in students of higher educational institutions.
1. Бабикова Н.Н., Мальцева О.А. Исследование метакогнитивной осознанности студентовуниверситета//ВестникМарийского государственного университета. 2018. №3 (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-metakognitivnoy-osoznannosti-studentov-universiteta (дата обращения: 03.09.2025).
2. Гордеева Т.О., Сычев О.А. Мотивационные профили как предикторы саморегуляции и академической успешности студентов. // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2017. №1. С. 67-87.
3. Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения - М.: Директ-Медиа, 2008. 613 c.
4. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: учебное пособие. 2-е издание, стереотипное. Москва: Смысл: Академия, 2005. 352 с.
5. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды: проблемы возрастной и педагогической психологии/ Д. Б. Эльконин; под ред. Д. И. Фельдштейна. – Москва: Международная педагогическая академия, 1995. 219 с.
6. Flavell J. H., Miller P. H., Miller S. A. Cognitive development. - NJ, US: Prentice-Hall, Inc, 1993. 408 p.
7. Perry W. Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years: a Scheme. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass Publishers, 350 Sansome St., San Francisco, CA 94104, 1999. P. 289.
8. Perry, R. P., Hladkyj, S., Pekrun, R. H., & Pelletier, S. T. (2001). Academic Control and Action Control in the Achievement of College Students: A Longitudinal Field Study. Journal of Educational Psychology, 93, 776-789. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.93.4.776
9. Schraw G., Dennison R.S. Assessing metacognitive awareness // Contemporary Educational Psychology. 1994. Vol. 19. Р. 460–475.
10. Zimmerman B.J. Attaining self-regulation: A social cognitive perspective // Handbook of self-regulation, Orlando, FL: Academic Press., 2000. Pp. 13-39.
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





