TALABALAR LINGVOPRAGMATIK KOMPETENSIYANI RIVOJLANTIRUVCHI TAMOYILLAR
This article analyzes the principles that develop students’ linguopragmatic competence in teaching foreign languages. The importance of principles such as contextuality, the use of authentic materials, analysis of pragmatic errors, speech acts, and cultural awareness in fostering linguopragmatic competence is discussed. These principles help enhance language learners' ability to use language effectively in socio-cultural contexts. The article examines the theoretical and practical foundations of developing linguopragmatic competence and emphasizes the importance of applying these principles in the teaching process. Through research methodology, analysis, and results, effective methods of language teaching are revealed.
1. Agus Hidayat. Speech Acts: Force Behind Words. English Education: Jurnal Tadris Bahasa Inggris, Vol. 9 (1), 2016, pp. 1-12. p-ISSN 2086-6003.
2. Celce-Murcia, M. Rethinking the role of communicative competence in language teaching. Intercultural language use and language learning. Dordrecht, Netherlands: Springer, 2007, pp. 41–57.
3. FENG Yi-xuan. Teaching Speech Acts in EFL Classrooms: An Implicit Pedagogy. Sino-US English Teaching, Vol. 13, No. 7, July 2016, pp. 515-520. doi:10.17265/1539-8072/2016.07.002.
4. Гальскова Н.Д., Василевич А.П., Коряковцева Н.Ф., Акимова Н.В. Основы методики обучения иностранным языкам. Москва: Кнорус, 2017, стр. 82-87.
5. Гимальдинова С.Х., Киндлер Е.А. Прагматика на уроках английского языка: как избежать прагматической неудачи (межкультурная коммуникация). Международный научный журнал «Вестник науки», № 1 (70), Том 4, январь 2024, стр. 342-359.
6. Геннадиевна Б.И. Культурная осведомленность как элемент глобальной межкультурной компетентности. Culture and Civilization, Vol. 11, Is. 1А, 2021, стр. 191-199. DOI: 10.34670/AR.2020.13.52.023.
7. Ibadullayeva U.X. Method of developing pragmatic competences in the process of learning English. International Journal of Artificial Intelligence, Vol.05.Issue 03, 2025, pp. 1595-1600. ISSN: 2692-5206. Impact Factor: 12.23.
8. Коломыцева Д.А. Стратегии и способы коррекции ошибок при обучении говорению на средней ступени изучения иностранного языка в общеобразовательной школе. Воронежский Государственный Университет. Elektron manba. Прагматика в обучении иностранному языку — энциклопедия «Знание.Вики» (znanierussia.ru). Murojaat sanasi: 29.04.2025.
9. Lan Ding. Analysis of Pragmatic Failure and Strategies in Cross-cultural Communication. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, pp. 72-77. ISSN: 2617-0299 (Online); ISSN: 2708-0099 (Print).
10. Макарова Л.В. Значимость информационной готовности при формировании межкультурной компетенции. Наука и современность, 2012, стр. 108-112.
11. Martínez-Flor, A. & Usó-Juan, E. Teaching speech acts in a second language. In K. Schneider & E. Ifantidou (Ed.), Developmental and Clinical Pragmatics, 2020, pp. 269-300. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.
12. Пирогова Н.Г., Рожков Г.А. Особенности развития прагматической компетенции в процессе обучения иностранному языку студентов университета. Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки», 2024, Т. 21, № 2, стр. 49–64.
13. Tran Thanh Du. Teaching speech acts as a way to develop Students’ communicative competence. Journal of Science.Vol.5.Issue4.2023.pp.420-432. 14. Zhanysbekova Sh., Nurgali S., Shoibekova A., Sagnaeva G., Aitbayeva N., Asimbay N. Enhancing Pragmatic Competence in Language Lessons for School Children. Journal of Ecohumanism.Vol. 3. No. 8, 2024, pp. 7096–7107.
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





