РОЛЬ И СУТЬ КРЕАТИВНОСТИ В СТРАТЕГИИ КРЕАМ
В статье анализируются научно-теоретические основы концепции креативности. На основе исследований ряда
отечественных и зарубежных учёных раскрываются сущность креативности, её отличительные черты от креативности и
значение в образовательном процессе. Также в статье показана роль креативности в стратегии CREAM, в частности, её
роль в развитии креативной компетентности студентов-филологов.
1. Avila, H. A. (2015). Creativity in the English class: Activities to promote EFL learning. HOW, 22(2), 91-103
2. Çelik, V. & Tümen Akyıldız, S. (2021). Creativity in EFL Classes: Examining Turkish Secondary School Teachers’ Attitudes
and Thoughts. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 8(3). 2007-2027.
3. Cho, Hyunhee & Kim, Hoe Kyeung. (2018). Promoting creativity through language play in EFL classrooms. TESOL Journal.
9. 1-9. 10.1002/tesj.416.
4. Cottrell,S. The Study Skills Handbook, 4th edition, Palgrave Macmillan. 2013
5. Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press;
6. Fayzullakulovna, Mamatkulova. (2024). Cream Strategy and Its Crucial Role In Foreign Language Learning. Jurnal ISO:
Jurnal Ilmu Sosial, Politik dan Humaniora. 4. 10.53697/iso.v4i2.2166.
7. Guilford, J.P. (1959). Three faces of intellect. American Psychologist, 14, 469–479;
8. Jones Rodney, Richards Jack.(2016) Creativity in Language Teaching: Perspectives from Research and Practice
9. Jones, R. (2019) Creativity in language learning and teaching: translingual practices and transcultural identities. Applied
Linguistics Review. ISSN 1868-6311 doi: https://doi.org/10.1515/applirev-2018-0114 Available at
http://centaur.reading.ac.uk/81519/ murojaat sanasi 26.03.2025
10. Mamatqulova N.F. Oliy ta’limda KREAM strategiyasi yordamida darslarni tashkil etishning prinsiplari va usullari // The
Lingua Spectrum. – 2025. – № 4 (aprel).
11. Maslow A.-H. New boundaries of a human nature [Novye rubezhi chelovecheskoi prirody]. M., 2011.
12. Tin, T.B. (2011). Language creativity and co-emergence of form and meaning in creative writing tasks. Applied Linguistics,
32, 215–235.
13. Torrance, E.P. (1981). Empirical validation of criterion referenced indicators of creative ability through a longitudinal study.
Creative Child and Adult Quarterly, 6, 136–140.
14. Yussif.(2024). 13 Importance of Creativity in the Classroom. retrieved from
https://classroommanagementexpert.com/blog/importance-of-creativity-in-the-
classroom/#:~:text=Creativity%20in%20the%20classroom%20enhances,approach%20problems%20with%20fresh%20pers
pectives
15. Л.И.Шишкина.(2015). Креативность и творчество: соотношение понятий. Управленческое Консультирование
№4.176-182.
16. Чэнь Няньцзу. Лингвокреативный потенциал языковой игры в обучении русскому языку как иностранному.
Автореф. кан. пед. наук. ─ Казан. 2022. –24с.
Copyright (c) 2025 «ВЕСТНИК НУУз»

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.






.jpg)

2.png)





