O‘QIB TUSHUNISH MALAKASINI BAHOLASH METODIKASIGA OID NAZARIYALARNING SHAKLLANISH TARIXI HAQIDA

O‘qishni tushunish malakasini baholash, kognitiv yondashuv, taksanomiya, o‘qib tushunish malakasi testlari.

Mualliflar

Tadqiqotlar tarixiga nazar tashlansa, “o‘qib tushunish” konsepsiya sifatida uzoq o‘tmishga ega emasligi ma’lum bo‘ladi. XVII – XIX asrlargacha o‘qib tushunish malakasi og‘zaki bayon qila olish malakasi bilan anglashilgan bo‘lsada, soha sifatida ilk tizimli yondashuvlar XX asrning boshlarida amalga oshirilgan. Biroq uning tarkibiy qismlari, asoslari va kognitiv jarayonlari 1990-yillarga qadar o‘qib tushunish malakasini baholash kontekstlarida yaxshi o‘rganilmagan va yetarli darajada asoslanmagan. Ushbu maqola o‘qib tushunish malakasini baholash sohasining rivojlanish tarixiga nazar tashlab, har bir davr tadqiqotlarining o‘ziga xos xususiyatlari haqida so‘z yuritadi.