OʻZBEK ADABIYOTINI OʻSMIRLARNING MA’NAVIY-AXLOQIY DUNYOQARASHINI SHAKLLANTIRISHDAGI ROLI

Oʻzbek adabiyoti, axloqiy rivojlanish, maʼnaviy dunyoqarash, oʻsmirlik, oʻqish odatlari, empatiya, axloqiy fikrlash, madaniy taʼsir, taʼlim

Mualliflar

Ushbu tadqiqotda o‘zbek adabiyotining o‘smirlar (13-18 yoshdagi) axloqiy va maʼnaviy dunyoqarashini shakllantirishdagi o‘rni o‘rganilib, turli janrlarning ularga taʼsiri tahlil qilingan. Ilgari o‘tkazilgan tadqiqotlar o‘qishning axloqiy rivojlanishga taʼsirini o‘rgangan bo‘lsa-da, o‘zbek adabiyotining o‘ziga xos janrlarining maʼnaviy-axloqiy rivojlanishga, xususan, turli madaniy sharoitlarda qanday hissa qo‘shishi haqida yetarlicha tadqiqotlar olib borilmagan. Ushbu bo‘shliqni to‘ldirish maqsadida, aralash usul yondashuvi qo‘llanildi: 100 ishtirokchi so‘rovlaridan olingan miqdoriy ma’lumotlar va 15 nafar o‘smir bilan o‘tkazilgan chuqur suhbatlardan olingan sifatli ma’lumotlar birlashtirildi. Topilmalar shuni ko‘rsatadiki, diniy matnlar ma’naviy e’tiqodlarni mustahkamlashda muhim ahamiyatga ega bo‘lsa, badiiy adabiyotlar empatiya va axloqiy fikrlashni rivojlantirishga katta hissa qo‘shadi. Xususan, tarjimai hol janri tanqidiy fikrlashni rivojlantirishda muhim o‘rin tutadi.