RELATIONS BETWEEN STATE BODIES AND BUSINESS STRUCTURES AS AN OBJECT OF POLITICAL RESEARCH

  • Iftixor ZIYOEV O‘zMU tadqiqotchisi
Keywords: Government-business relations, public-private partnerships, lobbying, regulation, economic development, policymaking, political science, comparative analysis, public relations, international examples

Abstract

This article delves into the complex interactions between government entities and business structures, highlighting their significance in political research. It provides a thorough analysis of various forms of these interactions, such as public-private partnerships, lobbying, regulation, and control, and examines their implications for economic development, policymaking, and public relations. Through comparative examples from different countries, the article identifies unique characteristics of government-business relationships within diverse political and economic systems. It also discusses methodologies for studying these interactions and suggests approaches for future research within political science.

References

Янги сайланган Ўзбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг лавозимга киришиш тантанали маросимига

бағишланган Олий Мажлис палаталари қўшма мажлисидаги нутқи // https://president.uz/uz/lists/view/4743

Кораблин Ю.В. Политика и бизнес в современной России: особенности взаимодействия : автореферат дис. ... кандидата

политических наук. - Москва, 1999. - 27 с.

Кораблин Ю.В. Политика и бизнес в современной России: особенности взаимодействия : автореферат дис. ... кандидата

политических наук. - Москва, 1999. - 27 с.

Corporate Political Strategy Formulation: A Model of Approach, Participation and Strategy Decisions. Academy of Management

Review, 24, 825-842.

https://fbaum.unc.edu/books/basic/basicinterests.htm

https://pir.fiu.edu/people/faculty-a-z/tatiana-kostadinova1/tatiana-kostadinova.html;

https://www.researchgate.net/publication/361061805_Political_Corruption_in_Eastern_Europe_Politics_After_Communism

https://www.researchgate.net/publication/315363167_NONMARKET_STRATEGY_PERFORMANCE_EVIDENCE_FROM_US

_ELECTRIC_UTILITIES

https://eprints.lse.ac.uk/2308/1/The_Political_Economy_of_Government_Responsiveness_Theory_and_Evidence_from_India.pdf

Харламов И.Г. Формирование репутации в политике и бизнесе: сравнительный анализ : автореферат дис. ... кандидата

политических наук. - Москва, 2009. - 21 с.

Кораблин Ю.В. Политика и бизнес в современной России: особенности взаимодействия : автореферат дис. ... кандидата

политических наук. - Москва, 1999. - 27 с.

Дмитриева Е.А. Особенности лоббирования корпоративных интересов в органах государственной власти современной

России : 1993-2005 гг. : диссертация ... кандидата политических наук. - Москва, 2005. - 191 с.

Еремина Д.А. Государственная политика как фактор формирования социальной ответственности бизнеса в современной

России : автореферат дис. ... кандидата политических наук. - Санкт-Петербург, 2012. - 21 с.

Харламов И.Г. Формирование репутации в политике и бизнесе: сравнительный анализ : автореферат дис. ... кандидата

политических наук. - Москва, 2009. - 21 с.

https://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/27373/1/171.Peters%2C%20B.%20Guy..pdf

The Logic of Collective Action: Public Goods and the Theory of Groups. By MANCUR OLSON, JR. (New York: Schocken

Books, 1968. Pp. x, 176.; http://commres.net/wiki/_media/olson.pdf

Street-level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public services. Michael Lipsky. New York: Russell Sage Foundation,

Pp. xviii, 244.

Peter V. Marsden; Institutions and Organizations.By W. Richard Scott. Sage Publications, 1995. xvi+178 pp.

Еремина Д.А. Государственная политика как фактор формирования социальной ответственности бизнеса в современной

России : автореферат дис. ... кандидата политических наук. - Санкт-Петербург, 2012. - 21 с.

Харламов И.Г. Формирование репутации в политике и бизнесе: сравнительный анализ : автореферат дис. ... кандидата

политических наук. - Москва, 2009. - 21 с.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги “2022-2026 йилларга мўлжалланган Янги

Ўзбекистоннинг тараққиёт стратегияси тўғрисида”ги ПФ-60-сон Фармони, /https://lex.uz/uz/docs/5841063.

Тухлиев Н.Т., Таксанов А. Национальная экономическая модель Узбекистана. - Т.: Ўқитувчи, 2000. – С.9

Аристотель. Политика. [пер. с древнегреческого С.А. Жебелева, М.Л. Гаспарова]. – Москва: АСТ: Астрель, 2012. – 393 с.

Котлер Ф. Основы маркетинга: Пер. с англ. – М.: Прогресс, 2000. –с.168.

Politics in Hard Times: Comparative Responses To International Economic Crises. By Peter Gourevitch. Cornell University Press,

, 267 p.

Published
2024-09-07
How to Cite
ZIYOEV, I. (2024). RELATIONS BETWEEN STATE BODIES AND BUSINESS STRUCTURES AS AN OBJECT OF POLITICAL RESEARCH. News of the NUUz, 1(1.8), 87-89. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.8.3172