ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ МЕТАКОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ В ЦИФРОВОМ ОБРАЗОВАНИИ

  • Fatima ERGASHEVA, Navoiy davlat pedagogika instituti katta o‘qituvchisi
Ключевые слова: Метакомпетентность, жесткая компетентность, мягкая компетентность, профессиональная компетентность, цифровая среда обучения.

Аннотация

В данной статье рассматриваются проблемы развития у студентов компетенций высокого уровня, называемых метакомпетенциями, в условиях цифрового образования. Раскрыты отличия понятия метакомпетентности от других видов компетентности, а также описаны необходимость и механизмы развития метакомпетентностей на примере будущих учителей начальных классов.

Литература

Fleming D. (1991). The concept of meta-competence // Competence and Assessment. Vol. 16. P. 9–12.

Delamare Le Deist F. & Winterton J. (2005) What Is Competence? // Human Resource Development International. Vol. 8:1. P. 27-46.

Nelson T.D., Narens L. (1990). Metamemory: a theoretical framework and new findings. // The Psychology of Learning and Motivation. Vol. 26. P. 125-173.

Zenk L. et al. Meta-competences in complex environments: An interdisciplinary perspective // Thinking Skills and Creativity 53 (2024) 101515.

Campbell-Lee, D., Barton, S., & Armstrong, P. Higher-order CBT skills: Are there differences in meta-competence between trainee and experienced therapists? // Cognitive Behaviour Therapist, 17 (2024). https://doi.org/10.1017/S1754470X24000047

Mindel E. Metaskills: The Spiritual Art of Therapy. Lao Tse Press, 2001. P.180.

Brockmann, M., Clarke, L., Winch C. Competence and competency in the EQF and in European VET systems // Journal of European Industrial Training, 33 (8/9) (2009), P. 787-799, DOI: 10.1108/03090590910993634

Heery, E., Noon, M. A dictionary of human resource management. Oxford University Press, 2nd ed., (2008). O‘zMU xabarlari Вестник НУУз ACTA NUUz FALSAFA 1/10 2024 - 210 -

Cheetham, G., Chivers, G. Towards a holistic model of professional competence // Journal of European Industrial Training, 20 (5) (1996), P.20-30, DOI: 10.1108/03090599610119692

Nurius, P.S. Social work preparation to compete in today's scientific marketplace // Research on Social Work Practice, 27 (2) (2017), P.169-174, DOI: 10.1177/1049731516658130

Harden, R.M., Crosby, J.R., Davis, M.H., Friedman, M. From competency to meta-competency: A model for the specification of learning outcomes. AMEE Guide No. 14: Outcome-based education: Part 5. // Medical Teacher, 21(6) (1999), P. 546-552, DOI:10.1080/01421599978951

Brown, R. Meta-competence: A recipe for reframing the competence debate // Personnel Review, 22(6) (1993), P. 25-36, Doi:10.1108/EUM0000000000814

Reis, D.A., Fleury, A.L., Carvalho, M.M. Consolidating core entrepreneurial competences: Toward a meta-competence framework // International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 27(1) (2021), P.179-204, DOI:10.1108/IJEBR02-2020-0079

Razzak M.R., Al-Riyami S., Palalic R. (2022) Organizational Meta Capabilities in the Digital Transformation Era. Foresight and STI Governance, 16(4), 24–31. DOI: 10.17323/2500- 2597.2022.4.24.31

Ergasheva F.T. Problems of development of research competence of students of technical universities in teaching mathematics. // International Journal for Innovative Engineering and Management Research. - 2021. Vol. 10, Issue 06, pp. 103-111. DOI: 10.48047/IJIEMR/V10/I06/21.

Ergasheva F.T. Raqamli ta’lim muhitida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetentligini shakllantirish muammolari // O‘zMU xabarlari, 2023, [1/7/1]. 155–157 b.

Ergasheva F.T. General issues of forming the digital competence of university students // European Journal of Humanities and Educational Advancements (Open Access Journal). Vol. 4 No.7, 2023.

Опубликован
2024-10-25
Как цитировать
ERGASHEVA, , F. (2024). ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ МЕТАКОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ В ЦИФРОВОМ ОБРАЗОВАНИИ . Вестник УзМУ, 1(1.10), 207-210. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.10.4620