ВАЖНОСТЬ И АКТУАЛЬНОСТЬ НАВЫКА ЧТЕНИЯ В ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ НА ПОМОЩИ ИССЛЕДОВАНИЙ, ПРОВЕДЕННЫХ В УЗБЕКИСТАНЕ

  • Zilola MARDANOVA Teacher at Uzbekistan State University of World Languages
Ключевые слова: навыки чтения, понимание, стратегия, обучение языку, инновационные технологии, стратегия «вопрос-ответ» (QAR)

Аннотация

В данной статье подчеркивается важность владения чтением при обучении иностранным языкам и подчеркивается значимость исследований, проводимых и продолжающихся в этой области. Описаны недавние исследования в Узбекистане по повышению навыков чтения.

Литература

Aslanova N.X. (2023). Innovative pedagogical technologies in forming the competences of reading and text interpretation

in primary school students. PhD thes. in ped. Bukhara.

Asqarova M.A. (2020). Developing reading and comprehension skills among primary school students. PhD thes. in ped.

Namangan.

Caldwell, J. and Leslie, L. (2010) ‘Thinking aloud in expository text: Processes and outcomes’, Journal of Literacy

Research, 42(3), pp. 308–340. doi:10.1080/1086296x.2010.504419.

Elita. D, Zainil, & Radjab, D (2013). Improving Students’ Reading Comprehension of Recount Text Through Two Stay

Two Stray (TSTS) Technique. Journal of English Language Teaching. 1(2), 65-76.

Heidari, K. (2020). Critical thinking and EFL learners’ performance on textually-explicit, textually-implicit, and scriptbased reading items. Thinking Skills and Creativity. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100703.

Masharipova F.J. (2023). Enhancing the reading competence of future biology teachers based on CBI and STEM

technologies. PhD thes. in ped. Urganch.

McKnight, K. (2010). The teacher’s big book of graphic organizer. Huntington: John Miley &Sons.

Moghadam, B., Narafshan, H., Tajadini, M. (2023). The efect of implementing a critical thinking intervention program

on English language learners’ critical thinking, reading comprehension, and classroom climate. Asian Pacific Journal of

Second and Foreign Language Education. 8:15 https://doi.org/10.1186/s40862-023-00188-3.

Raphael, T. E. (1986). Teaching question answer relationship, revisited. The Reading Teacher, 39(6), 516-522.

Raphael, T. E., & AU, K. H. (2005). QAR: Enhancing comprehension and test taking across grades and content. The

reading teacher, 59(3), 206-22.

Gagen, M. (2007). Common reading problem: How to identify common reading problems and target instruction to help

struggling readers develop necessary skills. Retrieved on January 12, 2014, from http://www.righttrackreading.com

https://lex.uz/docs/5841063

https://lex.uz/docs/3107036

https://lex.uz/docs/4919258

RAHMATULLAEV, M. (2024). O ‘ZBEKISTONDA OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI FAOLIYATINING NAZARIY KONSEPTUAL ASOSLARI. News of the NUUz, 1(1.9. 1), 20-23.

Voxid, J. R. (2024). SHAXSIY VA PROFESSIONAL RIVOJLANISHDA IJTIMOIY-MADANIY KOMPONENTSIYALAR TAHLILI. News of the NUUz, 1(1.9. 1), 94-96.

RIZAYEV, A. (2024). SAUDIYA ARABISTONI MILLIY IDENTIKLIGINING DINIY PARADIGMASI. News of the NUUz, 1(1.9. 1), 24-26.

Опубликован
2024-11-04
Как цитировать
MARDANOVA, Z. (2024). ВАЖНОСТЬ И АКТУАЛЬНОСТЬ НАВЫКА ЧТЕНИЯ В ОБУЧЕНИИ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ НА ПОМОЩИ ИССЛЕДОВАНИЙ, ПРОВЕДЕННЫХ В УЗБЕКИСТАНЕ. Вестник УзМУ, 1(1.5.1), 307-310. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.5.1.4997