PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR DEVELOPING STUDENTS' COMPETENCIES IN VISUAL PROGRAMMING

Mualliflar

  • Akmal BOZOROV Qarshi davlat universiteti o‘qituvchisi

##semicolon##

https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.1.6172

##semicolon##

Visual programming, competency development, pedagogical conditions, algorithmic thinking, online platforms, innovative educational technologies, methods and tools, learning effectiveness

Abstrak

This article examines the pedagogical conditions for developing students' competencies in the field of visual programming. The
importance of organizing the educational process based on interactive and innovative technologies for fostering these competencies is
substantiated. Particular attention is paid to developing students' algorithmic thinking, creative abilities, and practical knowledge through
the use of visual programming tools.

##submission.citations##

Bozorov A.A. O‘quvchilarning vizual dasturlashga oid kompetensiyalarini shakllantirish muammolari // Elektron ta’lim ilmiy-uslubiy jurnali. ISSN 2181-1199. – Navoiy, 2024. – № 4. Vol. 5 – B. 65-74.
2. Выготский Л.С. и др. Психолого-педагогические условия подготовки детей со значительным снижением интеллекта к поступлению в школу //ХIX Всероссийская научно-практическая конференция молодых исследователей образования. – Томский государственный университет, 2020. – С. 851-855.
3. Qodirov N.E. Talabalarga individual yondashuvi asosida kompetensiyasini rivojlantirish // IMRAS. – 2024. – Т. 7. – №. 4. – С. 16-20.
4. Алексанян Г.А. Педагогические условия использования облачных технологий в обучении математике студентов СПО //Современные проблемы науки и образования. – 2014. – №. 1. – С. 16-16.
5. Бурханов Т.М. Олий ҳарбий таълим муассасалари курсантларида маънавий-ахлоқий фазилатларни ривожлантиришнинг педагогик шарт-шароитлари // педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. – Чирчиқ, 2022. – 52 б.
6. Павлов С.Н. Организационно-педагогические условия формирования общественного мнения органами местного самоуправления: автореф. дис. … канд. пед. наук / С.Н. Павлов. – Магнитогорск, 1999. – 23 с.
7. Тюлюш М. и др. Педагогические условия успешного восприятия учебного материала в процессе обучения основам программирования (на примере тувинского государственного университета) //Научные труды Тувинского государственного университета. – 2021. – С. 114-116.
8. Jamoliddinovich T. F. Methodology of developing algorithmic thinking of students on programming in higher educational institutions //Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities. – 2022. – Т. 2. – №. 1.5 Pedagogical sciences.
9. Соколова А.А., Генералова Н.В., Соколова Н.А. Тенденции развития цифровой образовательной среды. в контексте распространения массовых открытых онлайн курсов: Российский опыт //Финансы и бизнес. – 2020. – Т. 16. – №. 4. – С. 111-130.
10. Тангиров Х.Э. Интерактив электрон ахборот-таълим муҳитида умумтаълим фанларини ўқитиш методикасини такомиллаштириш // Педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. – Жиззах, 2022. – 49 б.
11. Тошева Н.Т. Бошланғич синф ўқувчиларида билиш фаолиятини ривожлантирувчи ўқув вазиятларини ташкиллаштиришнинг дидактик шарт-шароитлари // Педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. – Нукус, 2019. – 52 б.

Nashr qilingan

2025-03-13