BIOLOGICAL LITERACY AS A COMPONENT OF FUNCTIONAL AND NATURAL SCIENCE LITERACY
Downloads
The article reveals the role and importance of biological literacy in the structure of natural science and functional literacy. Biological literacy is an important factor in developing students’ scientific thinking, forming environmental awareness and fostering a responsible attitude towards a healthy lifestyle. The article scientifically analyzes the place of natural science and biological literacy as components of functional literacy in educational programs and standards. The role of biological literacy in the development of natural science and functional literacy is shown from scientific and practical points of view.
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 29 apreldagi PF-5712-son “O‘zbekiston Respublikasi xalq ta'limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida” Farmoni
2. Что такое функциональная грамотность и как её оценивать?. Московский центр качества образования (2 декабря 2021). https://mcko.ru › novosti › gia › chto-takoe-funksionaln...
3. https://uis.unesco.org/en/glossary-term/functional-literacy
4. Шакирова. Функциональная грамотность: трансформация понятия от постиндустриальной до цифровой эры. VIII Махмутовские чтения. Интеграция региональной системы профессионального образования в европейское пространство»: Сборник научных статей Международной научно-практической конференции (Елабуга, 27-28 сентября 2021 г.). – Казань: КФУ, 2021. – 528 с.
5. https://nces.ed.gov/surveys/pisa/ 6. “Next Generation Science Standards”. 2013.
7. Cambridge Lower Secondary. Science 0893, Cambridge University Press & Assessment 2021
8. UNESCO. (2015). Adult and youth literacy. UIS Fact Sheet. Paris: UNESCO Institute for Statistics
9. Образовательная система «Школа 2100». Педагогика здравого смысла. Сборник материалов / Под науч. ред. А.А. Леонтьева. – М. : Баласс, Издательский дом РАО, 2003. – 368 с.
10. Abdullaeva Sh.A.va Ergasheva M.T. “Xalqaro baholash daturlarida tabiiy va ilmiy savodxonlik”. O‘quv qo‘llanma, Toshkent: 2023-y. 168 b.
11. Mirxalilova N. A. Funksional savodxonlik tushunchasi. O‘zbekiston milliy universiteti xabarlari, 2023, 1/2, 216-218 bet
12. Shernazarov I.E. Bo‘lajak kimyo o‘qituvchilarini xalqaro baholash tadqiqotlariga tayyorlashda funksional savodxonlikning ahamiyati. Zamonaviy ta'lim. 2022, 10 (119)
13. Е.Алюкова. Методы и принципы формирования и оценивания функциональной грамотности учащихся. Похвистневский Ресурсный центр (4 апреля 2019). 14. Опанасенко Н. Ю. Естественнонаучная грамотность как компонент функциональной грамотности и способы её формирования // Экономика и социум. 2024. №10-1 (125). 15. Umaralieva M. T. O‘quvchilarning biologik savodligini rivojlantirish pedagogik muammo sifatida. “tabiiy fanlarni o‘qitish jarayonida o‘quvchi-yoshlarning tabiiy-ilmiy savodxonligini rivojlantirish: muammo va yechimlar”mavzusidagi Respublika ilmiy-amaliy konferensiya materiallar to‘plami, 25 - sentabr 2024-yil
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





