METHODOLOGICAL BASIS OF USING OPEN EDUCATIONAL PLATFORMS IN TEACHER TRAINING
The article analyzes the methodological foundations of the use of open educational platforms in the modern educational process. The possibilities of digital technologies and open educational environments in the process of teacher training are highlighted, in particular, the effective use of distance learning, online courses, virtual laboratories and interactive resources. The study analyzes the role of pedagogical technologies, information and communication tools in the educational process and their importance in developing the professional competence of teachers on a scientific basis. The methodology for using open educational platforms, mechanisms for their integration into the teaching process, and their role in supporting independent learning of students are also revealed
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi Farmoni.
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 5 oktyabrdagi PF-6079-sonli ““Raqamli O‘zbekiston — 2030” strategiyasini tasdiqlash va uni samarali amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” Farmoni.
3. Башмаков А.И. Принципы и технологические основы создания открытых информационно-образовательных сред : монография / А. И. Башмаков, В. А. Старых; под ред. А. Н. Тихонова ; Гос. НИИ информ. Технологий и телекоммуникаций. – Москва : БИНОМ. Лаборатория знаний,2010. – 719 с.
4. Горяшко А.П. Образование на основе компетенций в открытых информационных средах : алгоритмы принятия решений / А. П. Горяшко, Н. В. Комлева // Высшее образование в России. – 2011. – № 8–9. – С. 78–84.
5. Инькова Н.А. Проектирование открытой адаптивной информационно-образовательной среды на основе технологии генерации интегративнообщенаучного знания / Н.А.Инькова, В.Е.Подольский, Н.В.Молоткова // Информационная среда вуза XXI века: материалы IV Международной научно-практической конференции. – Петрозаводск: Издательство ПетрГУ, 2010. – С. 114–117.
6. Паневина Г.Н. Принципы разработки регионального учебно-методического комплекса в условиях открытой информационно-образовательной среды: автореферат диссертации кандидата педагогических наук / Г. Н. Паневина. – Хабаровск, 2011. – 25 с.
7. Туракулов О.Х. Ахборотлаштирилган таълим муҳитида кичик мутахассислар тайёрлашнинг илмий-методик таъминотини такомиллаштириш (ахборот ва компьютер технологияларига ихтисослашган касб-ҳунар коллежлари мисолида) // Педагогика фанлари бўйича докторлик (DSc) илмий даражасини олиш учун ёзилган автореферат.– Тошкент, 2017. – 64 б.
8. Джураев П.Х., Тайлақов Н.И. Ахборотлашган таълим муҳити-ўқитиш самарадорлигини ошириш воситаси // Узлуксиз таълим. – Тошкент, 2004. - №3. – Б.3-7.
9. Ҳайитова И.И. Ахборот таълим муҳитида талабалар мустақил ишларини ташкил этиш методикасини такомиллаштириш (Техник тизимларда ахборот технологиялари фани мисолида) // Педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) илмий даражасини
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





