INNOVATIVE PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES AS A MEANS OF DEVELOPING SYNERGETIC THINKING IN SCHOOLCHILDREN
In the context of the rapid development of the information society, there is an increasing need for students to form a new type of thinking capable of systematic analysis and interdisciplinary integration of knowledge. The study examines the formation of synergetic thinking among students in grades 7-9 using innovative pedagogical technologies. On the basis of three schools (240 students), a model was tested that includes project-based learning, critical thinking technologies, case studies, information visualization, and digital platforms. The results showed a significant increase in the level of synergetic thinking in the experimental group, especially in the development of system analysis, knowledge integration and generation of non-standard solutions
1. Аршинов В.И. Синергетика как феномен постнеклассической науки. М.: ИФ РАН, 1999. 203 с.
2. Заир-Бек С.И. Развитие критического мышления на уроке: пособие для учителей общеобразоват. учреждений. М.: Просвещение, 2003. 175 с.
3. Князева Е.Н. Основания синергетики. Режимы с обострением, самоорганизация, темпомиры. СПб.: Алетейя, 2001. 414 с.
4. Кузьмина Н.В. Понятие «педагогическая система» и критерии ее оценки // Методы системного педагогического исследования. М.: Народное образование, 2004. С. 7-52.
5. Пригожин И. От существующего к возникающему: Время и сложность в физических науках. М.: Наука, 1985. 328 с.
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





