TECHNOLOGIES FOR ORGANIZING NEEDS-BASED OPEN ONLINE ASYNCHRONOUS COURSES
Downloads
The article explores the scientific and methodological foundations and technologies for organizing open online asynchronous courses aimed at developing digital competencies of higher education pedagogical staff based on their needs. The study presents an algorithm developed using the SMART professional development system, the HyFlex hybrid learning model, and a connectivist approach. By leveraging artificial intelligence and data analysis technologies, the efficiency of the educational process tailored to the individual needs of educators is enhanced. Pilot test results confirm an increase in digital competency levels and improved motivation among educators. This approach contributes to the digital transformation of the education system.
1. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentning 2022-yil 22-avgustdagi “2022-2023-yillarda axborot-kommunikatsiya texnologiyalari sohasini yangi bosqichga olib chiqish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi PQ-357-sonli Qarori // QMMB: 07/22/357/0763-son 23.08.2022-y.
2. Adashboyev Sh.M. Masofadan oʻqitish taʼlim texnologiyalari orqali oliy taʼlim muassasalarining rahbar va pedagog kadrlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish kurslarini tashkil etish // Pedagogik mahorat. – Buxoro: 2017. – № 4. – B. 31-35 (13.00.00 №23)
3. Adashboev, Sh. (2022). Pedagogical design in the digital educational environment // Pedagogical sciences and teaching methods: a collection scientific works of the International scientific conference. 15 January, 2022. – Copenhagen:
4. Begimqulov U.Sh. Pedagogik taʼlim jarayonlarini axborotlashtirishni tashkil etish va boshqarish nazariyasi va amaliyoti: Ped.fan.dok… diss. avtoref. -T., 2007. -42 b.
5. Ibraymov A.Ye. Prokuratura organlari xodimlarining malakasini oshirishni masofaviy va aralash shakllar asosida takomillashtirish (raqamlashtirilgan pedagogik dizayn vositalari misolida) // Ped. fan.fal. dok. (DSc)... diss. avtoref. – Toshkent, 2022. – 71 b.
6. Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2013). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13–19. doi:10.1177/002205741319300303.
7. Matukhin D., Bolgova D. (2015). Learner-centered Approach in Teaching Foreign Language: Psychological and Pedagogical Conditions. Procedia — Social and Behavioral Sciences. 206. 148-155. 10.1016/j.sbspro.2015.10.044.
8. Maxwell A. Mobile learning for undergraduate course through interactive apps and a novel mobile remote shake table laboratory (Conference Paper) : Мобильное обучение для курса / A. Maxwell, Z. Jiang, C. Chen // Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings. – 2017. – Vol. 24. – June. – (2017124th ASEE Annual Conference and Exposition; Columbus; United States; 25 June 2017 до 28 June 2017; Код 129594).
9. Возгова З. Андрагогический подход и система непрерывного профессионального развития научно-педагогических работников // Европейское обозрение общественных наук. – 2016. – Т. 3, № 1. – С. 48-59. – EDN VKIPJV.
10. Ефимова, О. Г. Цифровая образовательная среда как условие развития иноязычной аудиовизуальной компетенции / О. Г. Ефимова // Актуальные проблемы педагогики и психологии: вызовы ХХI века : Cборник научных трудов. Том Выпуск 6. – Москва : Общество с ограниченной ответственностью «Издательско-торговый Дом «ПЕРСПЕКТИВА», 2022. – С. 143-147. – EDN PAMZDW.
11. Итинсон К.С. Коннективизм — обучение в цифровую эпоху // Baltic Humanitarian Journal. 2021. Т. 10. № 4(37). – С.96-98.
12. Абдуллаев Т.П. Государственная программа "Год молодежи" — важный этап в реализации государственной молодежной политики / Т. П. Абдуллаев, О. А. Раджабов // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. – 2016. – № 2(53). – С. 36-38. – EDN VQGQWX. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=25693738.
13. Ибрагимов А. А. Тингловчиларнинг мустақил билим олиши ижтимоий-педагогик муаммо сифатида // Современное образование (Узбекистан). 2015. №12.
14. Калинкина Е.Г. Опережающее развитие образования как фактор повышения конкурентоспособности в информационном обществе // Вестник
15. Талай Ю.В. Соотношение понятий информационной и цифровой компетентности / Ю.В. Талай // Репозиторий Белорусского государственного педагогического университета. URL: https://elib.bspu.by/bitstream/doc/47193/3.
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





