ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ФОРМИРОВАНИЯ МЕДИА ГРАМОТНОСТИ В СИСТЕМЕ ПОДГОТОВКИ БИБЛИОТЕЧНЫХ СПЕЦИАЛИСТОВ
The article examines international experience in fostering media and information literacy through libraries. It analyzes the cases of Australia, Finland, France, and the United States, where libraries play an active role in educational and outreach programs. The research is based on a comparative analytical method, which made it possible to identify key trends and best practices. The findings demonstrate that libraries serve as vital intermediaries between educational institutions and society, promoting the development of critical thinking and digital competencies. The study emphasizes the importance of adapting international experience to the national context of Uzbekistan and formulating a comprehensive media and information literacy strategy.
1. Указ Президента Республики Узбекистан, от 29.04.2019 г. № УП-5712
2. Указ Президента Республики Узбекистан, от 02.03.2020 г. № УП-5953
3. Ganieva B., Jorakhonova Kh, Usmanova N., Umaralieva F. Analysis of Scientific Research in the Library Sphere// ENVIRONMENT. TECHNOLOGY. RESOURCES. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. – 2025. – Vol. 1. – P. 229–234.
4. ЮНЕСКО.Учебный курс по медиа- и информационной грамотности для преподавателей. — Париж: ЮНЕСКО, 2011. — 202 с.
5. Christ, William & Potter, W. (2006). Media Literacy, Media Education, and the Academy. Journal of Communication. 48. 5 - 15. 10.1111/j.1460 2466.1998.tb02733.x.
6. Хоббс, Р., Моен, М., Тан, Р. и Стегер, С. (2022). Оценка внедрения методов обучения медиаграмотности в школах: точки зрения заинтересованных сторон сообщества. Обучение, медиа и технологии, 49(2), 170–185. https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2151621
7. Usmanova N., Ganieva B., Umaralieva F., Jorakhonova Kh. Basics of Media Literacy Formation for Library Specialists//ENVIRONMENT. TECHNOLOGY. RESOURCES. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. – 2025. – 8 июня.
8. Bazarkina D. Yu. (2016) Elementy mediaobrazovaniya v evropeiskoi sisteme predotvrashcheniya ekstremizma i terrorizma [Elements of media education in the European system for the prevention of extremism and terrorism]. Media. Informatsiya. Kommunikatsiya [Media. Information. Communication], 17, pp. 37-43.
9. Gudilina S. I., Lomakina T. Yu. (2016) Kompetentnostnyi podkhod v professional'nom obuchenii v aspekte mediaobrazovaniya [Competency-based approach in vocational training in the aspect of media education]. Media. Informatsiya. Kommunikatsiya [Media. Information. Communication], 18, pp. 86-90.
10. Media Literacy Now [Электронный ресурс]. – Watertown, MA: Media Literacy Now.
11. Zhilavskaya I. V. (2019) Mediino-informatsionnaya gramotnost' i mediaobrazovanie grazhdan [Media and information literacy and media education of citizens]. Mezhdunarodnye otnosheniya i obshchestvo [International Relations and Society], 1 (4), pp. 14-18.
12. Баррио, А., & Бурдэ, Ж. (2020). Уровни компетенций EMI. Documentation & Bibliotheques, 66(4)
13. Сцена на экране библиотеки: Кино- и медиаграмотность в школах, колледжах и сообществах. Иллюстрированное издание Рене Хоббс (автор), Лиз Делориерс (автор), Пэм Стигер (автор)
14. Рахимова, Ф. Н. Мультимедиа воситалари асосида талабаларнинг ижтимоий педагогик фаолиятини такомиллаштириш: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Рахимова Ферузa Нажмиддиновнa. – [Ташкент], [2022].
Copyright (c) 2025 «ACTA NUUz»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






.jpg)

1.png)





