MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA NARRATIV KOMPETENTLIKNI O‘RGANISH ISTIQBOLLARI
Maqolada maktabgacha yoshdagi bolalarning narrativ kompetentligini ularning kognitiv va nutqiy rivojlanishining muhim ko‘rsatkichi sifatida o‘rganish istiqbollari tahlil qilinadi. Zamonaviy tadqiqotlar tahlili shuni ko‘rsatadiki, yuqori darajadagi narrativ kompetentlig kreaktiv tafakkur, tasavvur hamda o‘z-o‘zini boshqarish va ishchi xotira kabi ijro etuvchi funksiyalarning rivojlanishi bilan bog‘liq. Tadqiqotda narrativ ko‘nikmalarni diagnostika qilish va shakllantirishning asosiy yo‘nalishlari aniqlanadi, jumladan, bolalar nutqining lingvistik tahlili, o‘yin faoliyatini kuzatish, eksperimental usullar va o‘qituvchilar hamda ota-onalar bilan so‘rovlar o‘tkazish. Narrativ kompetentligini rivojlantirishning samarali strategiyalari, jumladan, syujetli-rolli o‘yinlar, teatrlashtirish, raqamli texnologiyalarni qo‘llash va interaktiv ta’lim dasturlarini integratsiya qilish muhokama qilinadi. Pedagoglar, ota-onalar va zamonaviy raqamli vositalarning o‘zaro ta’sirini o‘z ichiga olgan kompleks yondashuvning zarurligiga alohida e’tibor qaratiladi. Maqolada keltirilgan xulosalar va tavsiyalar bog‘langan nutqni rivojlantirish masalalari bilan shug‘ullanuvchi pedagoglar, psixologlar va tadqiqotchilar uchun foydali bo‘lishi mumkin
1. Бобкова И.К., Кулямзина О.В., Евстигнеева Е.В. Особенности развития творчества старших дошкольников на основе сочинения историй, сказок по методике Джанни Родари // Психологическая наука и образование. 2011. № 5. С. 1–9.
2. Веракса А.Н., Ощепкова Е.С., Бухаленкова Д.А., Картушина Н.А. Связь регуляторных функций и производства речи у старших дошкольников: рабочая память и составление нарративов // Клиническая и специальная психология. 2019. Том 8. № 3. C. 56–84.
3. Выготский Л. С. Мышление и речь. – Москва: Государственное социально-экономическое издательство, 1934.
4. Кизина Е.А. Развитие цифровых концепций в дошкольном возрасте // Цифровая гуманитаристика и технологии в образовании (DHTE 2024). 2024. С. 127–134.
5. Корнев А.Н., Балчюниене И. Формирование устного дискурса у детей 4-5 лет: функционально-динамический анализ влияния жанра и регистра на грамматический частотный профиль // Экспериментальная психология. 2022. Том 15. № 1. C. 160–176.
6. Кючуков Х. С. Международный опыт изучения нарративов у детей дошкольного возраста // Современное дошкольное образование. 2021. №5(107). С. 4–5.
7. Лубовский Д.В. Диагностика креативности дошкольников: современное состояние и перспективы развития // Психологическая наука и образование. 2004. Том 9. № 3. С. 82–87.
8. Ощепкова Е.С., Бухаленкова Д.А., Якупова В.А. Развитие связной устной речи в старшем дошкольном возрасте // Современное дошкольное образование. 2020. №3(99). С. 32–39.
9. Рябкова И.А., Тимохина Ю.И., Мястковская Е.Ю. Связь игровой деятельности и понимания эмоций у старших // Психолого-педагогические исследования. 2023. Том 15. № 4. С. 77–96.
10. Смирнова Е.О., Солдатова Ю.С. Особенности проявления инициативы современных дошкольников // Психологопедагогические исследования. 2019. Том 11. № 1. С. 12–26.
11. Турушева Ю.Б. Нарратив как культурный медиатор развития личности: взгляд сквозь призму культурно-исторической психологии // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12. № 2. С. 24–32.
12. Шиян О.А. Детские нарративы как возможный ресурс развития диалектического мышления старших дошкольников // Психологическая наука и образование. 2024. Том 29. № 2. С. 82–95.
13. Шиян О.А., Баранова А.А. Детские нарративы как пространство проявления и способ диагностики творческих способностей дошкольников // Культурно-историческая психология. 2022. Том 18. № 1. С. 89–99.
14. Эльконин Д.Б., Давыдов В.В. Развитие учебной деятельности и проблемы формирования теоретического мышления // Вопросы психологии. 1966. № 6. С. 13–23.
15. ЮНЕСКО. Международная стандартная классификация образования: МСКО 2011. – Монреаль: Институт статистики ЮНЕСКО, 2013.
16. ЮНЕСКО. 2021. Резюме Всемирного доклада по мониторингу образования за 2021/2022 года: Негосударственные субъекты в сфере образования: Кто выбирает? Кто проигрывает? Париж, ЮНЕСКО.
Copyright (c) 2025 Вестник УзМУ

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.






.jpg)

2.png)





