APPLICATION OF THE CASE STUDY METHOD OF PROBLEM-BASED EDUCATION IN TEACHING THE TOPIC SETS

  • Zavqiddin BOZOROV Yulduzxon MAMATOXUNOVA Buxoro davlat pedagogika instituti tayanch doktoranti, V.I.Romanovskiy nomidagi Matematika instituti Buxoro bo‘linmasi katta ilmiy xodimi, Buxoro davlat universiteti dotsenti, PhD
Keywords: Case-Study, problem-based teaching methods, set, number of elements, union of sets, intersection of sets, difference of sets. diagram.

Abstract

Today, one of the urgent tasks of education is to organize interesting and high-quality lectures on the teaching of mathematics in higher educational institutions, and to form students' skills in applying the acquired knowledge in practice. This article describes one of the modern teaching methods - Case-Study, with the help of which the real problem of finding the number of elements of the union of sets is set as a problem, and theorems and solutions are presented through mini-cases. In addition, the effectiveness of teaching lectures increases, the methods of applying definitions and theorems in class become easy and understandable for students;

References

Володина С. А., Филиппов С.П. Мотивационная готовность студентов к освоению педагогической деятельности/ Проблема современного образования. № 1-2021

Высшее образование в немецкой и русской традициях: колл. моногр. / М. В. Богуславский, Е. В. Неборский, В. В. Неборская [и др.]; под общ. ред. М. В. Богуславского. Ижевск: Ин-т компьютерных исследований, 2016. 272 с.

Володина С. А. Мотивация обучения современных студентов педагогического вуза // Преподаватель XXI век. 2014. № 4. С. 68–72

Развитие познавательной самостоятельности учащихся 5–9 классов при изучении математики на основе учеб+ных задач. Д. Н. Камалова, В. А. Соломенникова

Махмутов М. И. Организация проблемного обучения в школе. Книга для учителей. М.: Просвещение, 1977. 340 с.

Скаткин М. Н. В творческом поиске // Педагогический поиск / сост. И. Н. Баженова. 2-е изд., с испр. и доп. М.: Педагогика, 1990. С. 3–8.

Лернер И. Я. Критерии уровней познавательной самостоятельности учащихся // Новые исследования в педагогических науках. 1971. № 4. С. 34–39. 8. Пидкасистый П. И. Самостоятельная деятельность учащихся. М.: Педагогика, 1980. 240 с.

Краткий словарь современной педагогики / под ред. Л. Н. Юмсуновой. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского госун-та, 2001. 100 с.

Козина И. "Case-study" некоторые методические проблемы. Рубеж, 1997

Abduqodirov A.A., Astonova F.A., “Case-study uslubi, nazariyasi, amaliyot va tajriba. “Tafakkur qanoti” 2012, 134-b.

Abduqodirova F., Abduqodirov A.A., Keys texnologiyasi va undan matematika darslarida foydalanish metodikasi. Yosh matematiklarning yangi teoremalari-2013 respublika ilmiy-amaliy anjuman materiallari to‘plami.

Published
2024-10-15
How to Cite
Yulduzxon MAMATOXUNOVA, Z. B. (2024). APPLICATION OF THE CASE STUDY METHOD OF PROBLEM-BASED EDUCATION IN TEACHING THE TOPIC SETS . News of the NUUz, 1(1.9.1), 82-84. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.9.1.4208