THE ROLE OF ACTIVITY IN THE EMOTIONAL DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN

  • Tarmiza XURVALIYEVA Chirchiq davlat pedagogika universiteti professori, p.f.d
Keywords: impulsive, behavior, activity, intrapsychic, operation, process, motive, plot, spontaneous, identical, reflexive, stress, phobia.

Abstract

The article describes the psychological aspects of emotional stress in preschool children based on the theoretical concepts of psychologists. The occurrence of emotional tension, stress and its symptoms are given. The processes of emotional development of children are analyzed. Behavioral disorders, their causes and factors are identified. Recommendations are given to parents and teachers to eliminate mental stress in children

References

Mirziyoev Sh.M. O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi. 8.05.2019 y., PQ-4312. O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 10.05.2019 y., 07/19/4312/3106-son.

Анохин П. К. Психология эмоций. М.: 2001.-405 с.

Башарова А.Ф. Особенности развития эмоционалной сферы старших дошколников. Научный форум: Педагогика и психология: сб. статей по материалам XVIII междунар. науч.-практ. конф. – М.: 2018.- С. 47-50. 4. Божович Л.И. Психологические вопросы готовности ребенка к школному обучению. Вопросы психологи ребенка дошколного возраста. М.: Просвещение, 1995. -247 с

Бодалев А.А. Психология личности. М.: 2002 - 188 с.

Бойко В.И. Психолого-педагогические условия эмоционалного развития детей старшего дошколного возраста. 2018: материалы междунар. студенч. науч.-практ. Конф. Магнитогорск, 2018. - С. 740-744.

Бюллер К. Очерк духовного развития ребенка. Пер.А.Алтшулер, К. Выготской и В. Морейно; под ред. и с вступ. ст. Л. С. Выготского. М.: Работник просвещениya, 1930.-222 с.

Ермолова Т.В., Комогорцева И.С. Временной аспект образа у старших дошколников // Вопросы психологии. М.:1995.- № 2. O‘zMU xabarlari Вестник НУУз ACTA NUUz FALSAFA 1/6 2024 - 249 -

Леонтев А.Н. Проблемы развития психики. М.:1972- 368 с

Леонтев А.Н. Психическое развитие ребенка в дошколном возрасте. //Вопросы психологии ребенка дошколного возраста.М.:-1998.-№4

Смирнова Е. О. Психология ребенка: Учебник для педагогических училищ и вузов.М.:Школа-Пресс,1997.-384 с.

Смирнова Е. О., Рошка Г. Н. Условия становления произволного поведениya в раннем и дошколном детстве. Магадан, 1993.-303 с.

Элконин Д. Б. Детская психология. М.: 1960.-350 с.

Xurvalieva T.L. Maktabgacha yoshdagi bolalarda emotsional zo’riqishni korreksiyalashda ertak terapiyadan foydalanish.// O‘zbekiston Milliy universiteti xabarlari.Toshkent.2023, №1/5. 213-215 b.

Ibragimov X.I., Xurvalieva T.L. CHaracteristics of emotion appearance in preschool children. Science and innovation international scientific journal volume 2 issue 12 december 2023 uif-2022: 8.2 | issn: 2181-3337 | scientists.uz

Published
2024-10-03
How to Cite
XURVALIYEVA, T. (2024). THE ROLE OF ACTIVITY IN THE EMOTIONAL DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN. News of the NUUz, 1(1.6), 246-249. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.6.3815