LINGUOСOGNITIVE FEATURES OF FILM DISCOURSE BASED ON TEENAGERS' ENGLISH-LANGUAGE DIALOGUES

  • Dilnoza ERKAYEVA Buxoro davlat universiteti o’qiyuvchisi
Keywords: film text, film dialogue, filmscript, discourse analysis, teenagers` discourse, cognitive distortion.

Abstract

The research objective was to identify linguo-cognitive features of teenagers` discourse recorded in the form of a filmscript. The relevance of the study is based on the fact that child speech is a self-valuable linguistic object, opposed not to the virtual language system, but to an array of real language messages perceived by a child. The main methodological technique used in the work is a multidisciplinary critical discourse analysis. It was used to study both linguistic features and ideological, socio-cultural, and cognitive features, latently embodied in the film text

References

Слышкин Г.Г., Ефремова М.А. Кинотекст: (опыт лингвокультурологического анализа). М.: Водолей Publishers,

153 с.

Винникова Т.А. Особенности исследования кинотекста в различных научных парадигмах // Омский научный

вестник. 2015. № 2. С. 58–61.

Иванова Е. Б. Интертекстуальные связи в художественных фильмах: дис. … канд. филол. наук. Волгоград, 2001.

с.

Зарецкая А.Н. Особенности реализации подтекста в кинодискурсе: автореф. дис. … канд. филол. наук. Челябинск,

22 с.

Колодина Е.А. Статус кинодиалога в ряду соположенных понятий: кинодиалог, кинотекст, кинодискурс // Вестник

Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2013. № 2-1. С. 327–333.

Горшкова В. Е. Перевод в кино. Иркутск: ИГЛУ, 2006. 278 с.

Kozloff S. Overhearing Film Dialogue. Berkeley: University of California Press, 2000. 335 p.

Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин: Ээсти Раамат, 1973. 135 с.

Цивьян Ю.Г. К метасемиотическому описанию повествования в кинематографе // Труды по знаковым системам.

Вып. 17. Структура диалога как принцип работы семиотического механизма. Тарту: Тартуский гос. ун-т, 1984. С.

-121.

Назмутдинова С. С. Гармония как переводческая категория (на материале русского, английского, французского

кинодискурса): автореф. дис. … канд. филол. наук. Тюмень, 2008. 21 с.

Зайченко С. С. К вопросу о знаковой неоднородности кинодискурса // Вестник Челябинского государственного

университета. 2013. № 2. С. 96–99.

Самкова М.А. Кинотекст и кинодискурс: к проблеме разграничения понятий // Филологические науки. Вопросы

теории и практики. 2011. № 1. С. 135-137.

Лавриненко И. Н. Критерии классификации кинодискурса // Вiсник ХНУ. 2012. № 1003. С. 41–44.

Люльчева Е. М. Лингвистические и экстралингвистические аспекты изучения кинодискурса // Культура и

цивилизация. 2017. Т. 7. № 5А. С. 70–80.

Осокина С. А. «Свое» и «чужое» в детской речи // Вестник Томского государственного университета. Филология.

№ 55. С. 88-105.

Van Dijk T. A. Principles of critical discourse analysis // Discourse and Society. 1993. Vol. 4. № 2. P. 249–283.

Wodak R., Meyer M. Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory, and Methodology // Methods of Critical

Discourse Analysis. London: Sage, 2009. Р. 1–33.

Fairclough N. Critical Discourse Analysis. The critical study of language. Longman Group Publishing, 1995. 265 p

Эндрюс Т. Магия танца. Ваше тело как инструмент силы. - М., 1996.

Oxford Advanced Learner’s Dictionary of current English 1995. – P.292

Tursunova Y. Mening birinchi lug‘atim. Rangin olam. Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun rangli-bezakli o‘quv izohli

lug‘at. – Qarshi: Nasaf, 2019. – 32 b.

SAFIXODJAEVA, N. (2024). MUSTАQILLIK YILLАRIDА FАRG ‘ONА VODIYSI MEHRIBONLIK UYLАRIDАGI TА’LIM-TАRBIYA JАRАYONLАRI. News of the NUUz, 1(1.9. 1), 33-36.

ZAXIDOVA, D. (2024). IMPORTANCE OF INTEGRATING PROJECT-BASED LEARNING WITH DIGITAL TOOLS IN TEACHING EFL. News of the NUUz, 1(1.9. 1), 101-103.

TANGIROV, S. (2024). ROSSIYA IMPERIYASIGA QARAMLIK DAVRIDA JIZZAX UYEZDI HUDUDI, BOSHQARUVI VA AHOLISIGA DOIR HUJJATLI MANBALAR TAHLILI (1866-1917 YILLAR). News of the NUUz, 1(1.9. 1), 37-40.

Published
2024-11-05
How to Cite
ERKAYEVA, D. (2024). LINGUOСOGNITIVE FEATURES OF FILM DISCOURSE BASED ON TEENAGERS’ ENGLISH-LANGUAGE DIALOGUES. News of the NUUz, 1(1.5.1), 354-356. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.5.1.5040