ПРЕПЯТСТВИЯ, ВСТРЕЧАЮЩИЕСЯ ПРИ ИЗУЧЕНИИ НОВОЙ ЛЕКСИЧЕСКОЙ ЕДИНИЦЫ СТУДЕНТАМИ

  • Muhiddin MUXTOROV O‘zbekiston davlat jahon tillari universiteti, PhD
Ключевые слова: лексические способности, лексическая компетентность, осведомленность, когнитивный, родственный, трудность, омофоны, омографы, ложные друзья.

Аннотация

В данной статье были представлены примеры трудностей в усвоении новой лексической единицы на примере студентов высших учебных заведений уровня В2. В нем подчеркивается роль фрагментов, устойчивых фраз, словосочетаний и суффиксаций в обогащении и совершенствовании лексической компетентности учащихся.

Литература

Azimov, E. G. New dictionary of methodological terms and concepts (theory and practice of teaching languages) / E. G. Azimov,

A. N. Shchukin. – M.: IKAR, 2009. – 448 p.

Daniel García Velasco - lexical competence and functional discourse grammar. Alfa, São Paulo, 51 (2): 165-187, 2007.

Dik, S.C. Stepwise lexical decomposition. Lisse: The Peter de Ridder Press, 1978.

Folse, K.S. (2004). Myths about teaching and learning second language vocabulary: What recent research says. TESL Reporter,

(2) 1-13.

Harmer, J. (2009). The Practice of English Language Teaching (4th ed.). Harlow: Longman.

Hymes, D. On communicative competence. In: PRIDE, J. B., HOLMES, J. Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin, 1972.

P.269-293.

Jackendoff, R. Semantic structures. Cambridge: MIT Press, 1990.

Jalolov J.J. Foreign language teaching methodology. Textbook for students of foreign language schools (faculties) revised and

updated 2nd edition. -Tashkent: Reader, 2012. -432 p.

Laufer, B. (1991). Knowing a word: What is so difficult about it? English Teachers’ Journal 42, 82-88.

Solovova E. N. Methods of teaching foreign languages: a basic course of lectures / E. N. Solovova. - M.: Education, 2005.-239

p.101.

Shamov A.N. Formation of lexical competence as a fundamental goal in teaching a foreign language / in mat. international

scientific method. Symposium, May 30–31, 2007 / Pyatigor. state linguistic University; resp. per issue N.V. Baryshnikov. –

Pyatigorsk, 2007. – P. 386–391.

Shchukin A.N Teaching foreign languages, Theory and practice. – M: Ed. VK, 2012 – 336 p.

Selivan Leo. Lexical grammar, Cambridge ELT 2018, 244 p.

Selinker, L. (1972). Interlanguage. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 10, 209-231.

https://doi.org/10.1515/iral.1972.10.1-4.209.

Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. England. Pearson-Longman.

Wiegand, Herbert E. 1999. Semantics and Lexicography. Selected Studies (1976·1996). Edited by Antje Immken and Werner

Wolski. TObingen: Max Niemeyer.

Yan Liu. Lexical Approach and Its Application in College English Classes, Theory and Practice in Language Studies, Vol. 2, No.

, pp. 2090-2095, October 2012.

BOLTAYEVA, M. (2024). TARIX FANLARINI O ‘QITISHDA ONLAYN PLATFORMALARNING PEDAGOGIK AHAMIYATI. News of the NUUz, 1(1.9. 1), 85-87.

BULTAKOVA, M. (2024). INTEGRATIV YONDASHUV ASOSIDA TEXNIKA OTMLARI TALABALARIGA INGLIZ TILINI OʻQITISH. News of the NUUz, 1(1.9. 1), 88-90.

JUMAYEV, B. (2024). TARIXIY XOTIRA FENOMENI: IJTIMOIY FALSAFIY TAHLIL. News of the NUUz, 1(1.9. 1), 91-93.

Опубликован
2024-10-28
Как цитировать
MUXTOROV, M. (2024). ПРЕПЯТСТВИЯ, ВСТРЕЧАЮЩИЕСЯ ПРИ ИЗУЧЕНИИ НОВОЙ ЛЕКСИЧЕСКОЙ ЕДИНИЦЫ СТУДЕНТАМИ. Вестник УзМУ, 1(1.5.1), 150-153. https://doi.org/10.69617/nuuz.v1i1.5.1.4694