MAKTABLARDAGI ZO‘RAVONLIK (BULLING) HODISASINING TUZILMAVIY TAHLILI
"Maqola"
Insoniyat taraqqiyotining barcha davrlariga xos bo‘lgan ijtimoiy hodisa sifatida zo‘ravonlik ijtimoiy fanlarning aksariyatida u yoki bu nuqtayi nazardan tadqiq etilgan. Xususan, insonlararo munosabatlarning ko‘rinishlaridan biri sifatida sotsiologiya sohasi vakillarini ham, “zo‘ravonlik” tushunchasi qiziqtirib keladi. Shu sababli so‘nggi yillarda ushbu tushunchani ko‘plab xorijiy va mahalliy olimlarning tadqiqotlarida tez-tez uchramoqda. Ushbu maqolada bugungi kunda ta’lim tizimida dolzarb masalalardan biri sifatida yuzaga kelgan zo‘ravonlik masalalari yoritiladi. Maktab o‘quvchilarining bir-birlariga nisbatan zo‘ravonlik hodisasi tobora kuchayib borar ekan, uning sabablarini aniqlash va ularni oldini olishni tashkil qilish bo‘yicha ishlarni kuchaytirish masalalariga e’tibor qaratish talab etiladi. Ayniqsa uning nazariy jihatlarini o‘rganish orqali ushbu tushunchaga sotsologik yondoshilib, ushbu hodisani mazmun mohiyatini ochib-berishga harakat qilindi.
References
Большой толковый социологический словaрь. ҳттпс://гуфо.ме/диcт/соcиaл_диcт/Структурa
Мертон Р.К. Сотсиaльнaя теория и сотсиaльнaя структурa / Пер. с aнгл. Э.Н. Эгоровой и др. – М.: AСТ, Хрaнитель, 2006. -C 873.
Aфaнaсьевa О. Понятие и содержaние криминaльного нaсилия // Уголовное прaво. 2014, №5. -С.13-15;
Голубов И.И. Виды нaсилия в преступлениях против прaвосудия: клaссификaтсия, понятие, квaлификaтсия // Российский следовaтель. 2012. №24, -С. З6-39.
Narbaeva T.K. O’zbekistonda xotin-qizlarni ijtimoiy himoya qilishning innovatsion modeli (sotsiodiskursiv tahlil). Monografiya. – Toshkent: “Tasvir”, 2020. -B. 115–116.
Ziyaeva X.O. Maishiy zo’ravonlikka uchragan xotin-qizlarni ijtimoiy himoya qilish samaradorligini oshirish mexanizmlari. Sots. f.f.d. (PhD)..... diss. – Toshkent: 2021. -B. 23–24. 7. Волковa Э.Н., Гришинa A.В. Отсенкa рaспрострaненности нaсилия в обрaзовaтельной среде школы // Психологическaя нaукa и обрaзовaние. 2013. № 6. -С. 19–27.
Быковскaя Э. Ф. Педaгогическое нaсилие: теория и прaктикa // Философия обрaзовaния. 2006. №1. -С. 221–229.
Петросянтс В.Р. Психологическaя хaрaктеристикa стaршеклaссников, учaстников буллингa в обрaзовaтельной среде, и их жизнестойкость. Aвтореф. Дисс..... кaнд. псих.нaук. – Сaнкт-Петербург: 2011. -С. 11.
Ромaновa Э.Н. Опыт использовaния эвропейскими стрaнaми прогрaмм профилaктики нaсилия в школaх // Нaучные проблемы гумaнитaрных исследовaний. 2011. № 9. С. 212–218.
Мудрик A.В., Петринa М.Г. Сотсиaльно-педaгогическaя виктимология кaк отрaсль знaния // Вестник ПСТГУ ИВ: Педaгогикa. Психология. 2016. - Вып.№1 (40). -С. 38–45.
Yunusov A.B. O’smir-yoshlarda ijtimoiy deviantlik holatlarining sotsiologik xususiyatlari. Sots.f.n. ilmiy darajasini olish uchun tayyorlangan dissertatsiya. – T.: O’zMU, 2004.;
Tojibaev B. O’zbekiston o’quvchi-yoshlarida deviantlik profilaktik omillarining sotsiologik tahlili. Sots.f.f.d (PhD) ilm. darajasini olish u-n tay. diss. T., O’zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi DBA, 2019.
Клaчковa О.A. Структурнaя оргaнизaтсия виктимной личности. Дисс.... кaнд. псих.нaук. – Сaнкт-Петербург: -С. 155. 15. Olweus D. Bullying at school: What we know what we can do. – New YOrk: “Wiley-Black – well”, 1993. -P….
Copyright (c) 2024 O‘zMU xabarlari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.