6-SINF O‘QUVCHILARINING BADIIY MATNNI TUSHUNISHIDA LINGVISTIK BILIMLARNING TA’SIRI
##submission.downloads##
Matnni chuqur anglash, mazmuniy bog‘lanishlarni tahlil qilish va o‘quvchi tafakkurini rivojlantirish uchun lingvistik bilim muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi. Ushbu maqolada 6-sinf o‘quvchilari ishtirokida o‘tkazilgan tajriba asosida badiiy matnni o‘zlashtirish jarayonida lingvistik bilimlarning ta’siri tahlil qilinadi. Tadqiqot uchun G‘afur G‘ulomning “Shum bola” asaridan parcha tanlab olingan bo‘lib, ushbu matn asosida o‘quvchilarga olmosh ishora qilgan ma’noni tushunish, antonim so‘zlar, uyushiq bo‘laklar, tag ma’no, kiritmalarni tushunishga qaratilgan savollar berildi. Tajriba yakunida 29 nafar o‘quvchining yozma javoblari tahlil qilinib, har bir topshiriq bo‘yicha to‘g‘ri javoblar foiz ko‘rinishida hisoblandi. Olingan natijalar o‘quvchilarning ayrim til birliklarini chuqur anglamagani matnning muayyan qirralarini tushunishda qiyinchilik tug‘dirayotganini ko‘rsatdi. Tadqiqot natijalari o‘quvchining lingvistik bilim darajasi bilan matnni anglash o‘rtasidagi bevosita bog‘liqlik mavjudligini tasdiqlaydi
1. Azimova I. Ona tili taʼlimida lisoniy malakani rivojlantirishning psixolingvistik asosi. Global taʼlim va milliy metodika. Respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi materiallari. – Toshkent, 2019. – B. 215–224.
2. Mavlonova K. Oʻquvchilarda matnni oʻqib tushunish malakasini shakllantirish. Global taʼlim va milliy metodika. Respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi materiallari. – Toshkent, 2020.
3. Normuminova D. Oʻqish savodxonligining rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. “Lingvodidaktikaning dolzarb masalalari” mavzusidagi xalqaro konferensiya materiallari toʻplami. 2022.
4. Hakimova N. Oʻqib tushunish malakasini shakllantirishga oid yondashuv va tamoyillar. Ona tili ta’limida o‘qitish va baholash muammolari. Respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi materiallari. – Toshkent, 2022. – B. 31–33.
5. Sayfullayeva R.R., Mengliyev B. R., Boqiyeva G.H., Qurbonova M.M., Yunusova Z.Q., Abuzalova M.Q, Hozirgi o‘zbek adabiy tili. O‘quv qo‘llanma. – T., “Fan va texnlogiya”, 2009, – B. 380.
6. Yi-jing Zhao. Children's Acquisition of Demonstrative Pronouns in Mandarin Chinese. National Taiwan Normal University, Linguistic Program – Taiwan, 2007. – B. 532–541.
7. G‘afur G‘ulom. Shum bola. Qissalar va hikoyalar.: G‘afur G‘ulom nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy uyi. – Toshkent, 2016. – B. 59–60.
8. Sharopova F. Ona tili ta’limida o‘qib tushunish ko‘nikmasini rivojlantirishning nazariy va metodik asoslari. Ped. fan. bo‘yicha fals. dok…ri (PhD) diss. 2025 – 134 b.
Mulkiiyat (c) 2025 «O‘zMU XABARLARI»

Ushbu ish quyidagi litsenziya asosida ruxsatlangan Kreativ Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International litsenziyasi asosida bu ish ruxsatlangan..






.jpg)

.png)





