TEACHER RATING PROCEDURE TAKING INTO ACCOUNT STATISTICAL OUTLIERS

  • MGIMO (Toshkent filiali) dosenti, t.f.n.

Abstract

The objective of this study was to test and evaluate the procedure for rating the teaching activity, taking into account statistical outliers, aimed at improving assessment methods in the field of education. The research methodology included collecting ratings of teaching activity given by students, followed by data processing in Microsoft Excel with the exclusion of the 5% lowest scores to mitigate potential subjective influence. The analysis was carried out using statistical methods, including the calculation of mean values and standard deviation, which allowed for the identification of changes in ratings and the uniformity of assessments. The results of the study confirmed the effectiveness of the proposed procedure, indicating its significance for increasing the accuracy of assessments and the quality of the educational process. The proposed methodology has the potential for widespread implementation in educational practice.

References

1. Исаева Т.Е., Чуриков М.П., Котляренко Ю.Ю. Эффективность оценивания деятельности преподавателей вузов: сравнение отечественных и зарубежных методик // Вестник евразийской науки. 2015. № 3 (28). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/effektivnost-otsenivaniya-deyatelnosti-prepodavateley-vuzov-sravnenie-otechestvennyh-i-zarubezhnyh-metodik (дата обращения: 05.01.2024).
2. Лебедева Н.В., Кузнецова И.В. Анализ рейтинговой оценки деятельности преподавателя на примере зарубежной практики // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. – 2019. – № 4. – С. 33-41.
3. Шевченко О.В., Кузнецова Е.А., Шевченко А.В. Проблемы внедрения рейтинговой системы оценки деятельности преподавателей // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социально-экономические науки. – 2018. – № 4. – С. 100-107.
4. Kanevsky V.M., Lukyanova A.L. Evaluating Teacher Performance and Teaching Effectiveness: Conceptual and Methodological Considerations // Educational Measurement: Issues and Practice. 2018. Vol. 37. No. 4. P. 3-14.
5. Степанова Е.А., Кузнецова Е.В., Кузнецова Е.А. Автоматизация рейтинговой оценки деятельности преподавателей // Информационные технологии в образовании. – 2017. – № 1. – С. 65-72.
6. Каримова В. Оценка валидности и надежности результатов анкетирования // SCIENCE AND INNOVATION INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337, С. 118-124
7. Борисова Е.В., Кузнецова Е.В. “Оценка валидности и надежности результатов анкетирования” // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. - 2019. - № 1. - С. 28-38.
8. Кузнецова Е.В., Лебедева Е.В. “Методы определения надежности и валидности тестов для контроля знаний” // Научный диалог. - 2018. - № 11. - С. 217-229.
9. Мороз Л.С. Методы определения надежности и валидности тестов для контроля знаний // Труды БГТУ. Серия 3: Физико-математические науки и информатика. 2010. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metody-opredeleniya-nadezhnosti-i-validnosti-testov-dlya-kontrolya-znaniy (дата обращения: 05.01.2024).
10. Старкова Н.В., Кузнецова Е.В., Лебедева Е.В. Валидность и надежность анкеты для измерения уровня знаний и умений по профилактике ВИЧ-инфекции среди медицинских работников // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Медицина. 2020. - № 2. - С. 247-254.
Published
2024-03-18
How to Cite
Venera KARIMOVA. (2024). TEACHER RATING PROCEDURE TAKING INTO ACCOUNT STATISTICAL OUTLIERS. News of the NUUz, 1(1.3.1), 135-139. https://doi.org/10.69617/uzmu.v1i1.3.1.1519