THE MODEL OF ACTIVATION OF INCLUSIVE CLASSROOM LEARNING ENVIRONMENT IN EDUCATIONAL CLUSTER CONDITIONS

  • Dilbar SHUKUROVA CHDPU Maxsus pedаgogika kafedrasi tayanch doktoranti
Keywords: Inclusive, intellectual, relaxation, corner, environment, class, student, teacher, education, school, therapy, cognitive, neuropsychological

Abstract

Abstract: In the content of this article, the issue of meaningful organization of educational conditions for students with special educational needs in inclusive classes, introduction of the inclusive class model is highlighted. The inclusive classroom model consists of corner A and corner B. This corner can be used by a student with special educational needs during class and outside of class.

References

1. https://fayllar.org/
2. Umumiy sotsiologiya Toshkent-1999 y. 2 Ilmiy muharrirlar: professor N. S. Aliqoriyev. dotsent R.T. Ubaydullayeva. 122-b
3. Эффективные педагогические технологии специального и инклюзивного образования , Перспектива- 2009 г. Дэвид Митчелл, Редактор-консультант Наталья Борисова,. 46c.
4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 13-oktabrdagi “Alohida ta’lim ehtiyojlari bo‘lgan bolalarga ta’lim-tarbiya berish tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4860-son qarori.
5. O‘zbekiston Respublikasi 2020-yil 23- sentabrdagi "Ta'lim to‘g‘risida"gi qonun.
6. Nogironligi bo‘lgan shaxslarni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida https://lex.uz/docs/3436192
7. Sattorova Sh.M “Ta’lim klassteri muhitida ijtimoiy yo‘nalishi talabalarining inklyuziv yondashuvini kompetensiyaviy yodashuv asosida rivojlantirish” Ped. fan. nom… diss. – Chirchiq., 2022.
8. Xamidova M.U Maxsus pedagogika.-T.: “Fan va texnologiya”, 2018 yil.
9. Qaxxorova S.Q., Zamonaviy ta’lim / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015.
10. Понятийный аппарат педагогики и образования: сборник научных трудов / отв. ред. М. А. Галагузова. – Екатеринбург : [б. и.], 2020. – Вып.12. – 432 с. Текст :
11. Сулейманова Р.А., Хакимжанова Г.А. Зарубежный и отечественный опьп включения детей с особыми нуждами в общеобразовательный процесс: проблемы и пути решения. - Алматы: КАПринг. 2001.] Малофеев Н.Н. Почему интеграция в образовании закономерна и неизбежна / Альманах ИКП РАО, 2007. №11.
12. Буковцова Н.И. Инклюзивное образование детей с ограниченными возможностями здоровья: проблемы и перспективы // Инклюзивное образование: методология, практика, технологии. Psy.lournals.ru 2000.
13. N. S. Aliqoriyev, R.T. Ubaydullayeva UMUMIY SOTSIOLOGIYA Toshkent - 1999 y
14. https://fayllar.org/
15. https://www.coursehero.com/file/p3o27sk/
16. https://lex..uz/docs/-3436192
17. https://lex.uz/docs/-5044711
Published
2024-03-19
How to Cite
Dilbar SHUKUROVA. (2024). THE MODEL OF ACTIVATION OF INCLUSIVE CLASSROOM LEARNING ENVIRONMENT IN EDUCATIONAL CLUSTER CONDITIONS . News of the NUUz, 1(1.3.1), 243-246. https://doi.org/10.69617/uzmu.v1i1.3.1.1571